ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gisa  (läst 1946 gånger)

1999-02-04, 20:47
läst 1946 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
En person har meddelat mig att kvinnonamnet Gisa (ibland skrivet Gysa eller Gissa) fanns i Medelstads härad i Blekinge (påträffat i domböckerna). Kan detta namn vara detsamma som det tyska kvinnonamnet Gesa, som finns belagt i Sverige på medeltiden, främst bland borgerskapet i städerna? Det vore intressant att få ytterligare belägg på namnet.

1999-02-04, 21:48
Svar #1

Utloggad Wulfila Enkler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 20:32
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~wulf_e/index.html
Håkan!
Gisa låter som den feminina formen av mansnamnet Gise. Detta förekommer i Älmeboda 1682. Gise död 1682 (mördad) och Gises son heter Abraham Gisesson född omkring 1669, död 1741. Men vad namnet Gise kommer från har jag ingen uppfattning om.
//Wulfila

1999-02-05, 09:59
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I namnlitteraturen (främst SMP) har jag ingenting funnit som skulle tyda på att det fanns en feminin form av det nordiska mansnamnet Gise. Därför är jag tveksam till den teorin.

1999-02-05, 18:37
Svar #3

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
I Tving socken, Blekinge förekommer det kvinnor med namnet Gesa på 1700-talet. Jag har även sett varianten Giesa.

1999-04-19, 10:42
Svar #4

Utloggad Bert Myde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 10:40
    • Visa profil
Är det inte så att mansnamnet Gise är en variant på E(h)rengisel?

1999-04-19, 12:31
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Erengils (Erengisle) och Gise har ingenting med varandra att göra enligt namnlitteraturen (Otterbjörk och SMP). Erengils ska vara en ombildning av ett forntyska Ärn(g)isl, medan Gise är ett nordiskt namn, belagt redan i runinskrifter. Men namnen har det gemensamt att båda användes enbart i Småland under nyare tid.

2000-03-02, 17:55
Svar #6

Anna Johnson

Hej!
 
När min syster nylige kontaktade PRV för att fråga om det gick att byta namn till Jison (hon heter Johnson och hennes blivande man Johanson, och J:son är tydligen inte tillåtet ...) fick hon beskedet att det inte gick för sig eftersom det var för likt förnamnet Gison, som det tydligen finns ett antal män som fortfarande heter i Sverige. Jag gissar att Gison är besläktat med Gise (och kanske Gisa), och undrar därför på denna plats: Hur vanligt är detta namn egentligen, och i vilken ålderskategori?
 
M v h
/Anna Johnson

2000-03-02, 21:05
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag undrar om de som heter Gison verkligen uttalar sitt namn [jison]. Det skulle väl lika gärna kunna vara exmpelvis [gíson]? Eller kanske [gisóng] med franskt ursprung? Hur som helst, jag tvivlar på att Gison verkligen är ett före detta patronymikon.

2000-03-03, 11:44
Svar #8

Anna Johnson

Hej Håkan!
 
Du har rätt i att det uttalas [gison] och inte [jison], men det spelar tydligen ingen roll för PRV -- det kan uppstå missförstånd, enligt dem. Om det är ett före detta patronymikon eller ej har jag ingen teori om, utan ville främst kolla hur vanligt det egentligen är (d v s om det egentligen finns någon anledning för PRV att vara så restriktivt).
 
/Anna

2000-03-03, 15:19
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det verkar inte som något särskilt förnuftigt resonemang från PRV:s sida. Hur många namn finns inte där enbart begynnelsebokstaven skiljer: Harberg, Larberg, Karberg, Varberg, Garberg, Marberg, Tarberg, etc, till exempel.  
 
Namnet Gison är mycket ovanligt. Det finns ingen person med namnet enligt Sveriges Dödbok.

2001-08-27, 20:42
Svar #10

Anna-Lisa Göransson

Vill anknyta till namnet Gesa, som ibland också skrives Jesa. I Asphyttan, Färnebo fanns på 1600-talet en kvinna Gesa/Jesa Eriksdotter. Gift med en hammarsmed och dtr t. bergsmannen Erik Jonsson. Skulle gärna vilja veta mer om namnets tyska härstamning. Det kom ju en del valloner och tyskar till Filipstad/Färnebo och vad jag funderat över är om denne Erik Jonsson möjligen kan vara kommen ifrån någon av dessa. Kanske ngn. vet något om detta. Erik Jonsson kan ha dött omkring 1635, troligen i Asphyttan.
Med vänlig hälsning
Anna-LIsa

2001-08-27, 22:49
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gesa är enligt Otterbjörk en smekform av namn med förleden Ger-. Han nämner detta under Geska, även Gjeska, förr ett rätt vanligt namn i Skåne, är urspr. ett tyskt Geseke, en diminutiv till Gesa.
Vänligen,
Olle Elm

2001-08-28, 18:13
Svar #12

Anna-Lisa Göransson

Olle Elm! Tack för hjälpen.
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna