ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buracks  (läst 1189 gånger)

2003-01-10, 21:55
läst 1189 gånger

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag skulle vilja veta om någon annan har träffat på detta mansförnamn förut. Jag har letat i många register utan att hitta något.
Jag har hittat det i en födelselängd i Kalmar 1920. Det stod som fjärde namn för en man född i Stockholm 1892.

2003-01-14, 21:49
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har hittat namnet Burack hos en Julius Burack i Klara. Han uppges vara född i Karlskrona, men var utländsk undersåte.  
Namnet förekommer tydligen också som familjenamn i Skottland.

2004-09-18, 02:00
Svar #2

BW

Jag som alltid trott an Burack var judiskt, det är i alla fall vad jag fått höra...
...dessutom har jag inte hört talas om det skotska efternamnet Burack. En sökning bland gravstenarna på mosaiska kyrkogården i karlskrona bekräftar teorin...
 
http://www.genealogi.se/gravsten/files/K/Karlskrona_Mosaiska_kyrkogarden/
 
...mitt tips är att de var östeuropeiska judar, därav tilläget utländsk undersåte.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-09-18, 14:15
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
BW:s tips är nog riktigt. Här är Julius Burack med fader år 1900 (Arkion), enligt Klaraskivan född 26/10 1877 i Karlskrona:
 
Hemförsamling: Karlskrona Mosaiska
Hemort: 12 Qv. N:o 1
Handlande Jochil Burack f. 1842 i Polen, änkling
Son, handelsresande Julius B. Burack Burén f. 1877 i Karlskrona Mosaiska
 
År 1890 stavades namnet Burak, enligt Arkion. Jochil var även då ensamstående med sonen Julius och adressen var densamma.
 
Detta år hittar man ännu en Burak:
 
Hemförsamling: Karlskrona Mosaiska
Hemort: 2 qv.
Handlande Mauritz Burak f. 1851 i Lódq (? Lodz?), Polen
Hustru Sara Esterman f. 1859 i Sohiaki (?), Polen
Carolina f. 1878
Mendel f. 1881
Ester f. 1883
Thobia f. 1884
- barnen födda i Mosaiska förs.
Hälsar vänligen
Maud

2004-09-18, 16:15
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns inget som tyder på judiskt blod i mitt fall. Han hade för övrigt helt vanliga svenska namn John Sven Harry Burachs. Han var dock född utom äktenskapet och jag vet ju inte vem fadern var. Det är ju inte omöjligt att det är ett ärvt namn från fadern.

2004-09-18, 19:41
Svar #5

Frederick Norman

Vad snabba ni är...
...den nya stavningen gör ju det hela intressantare, då burach (obs! utan s) är ett gaeliskt ord, vilket stärker Skottland hypotesen...men, ordet betyder mess och det kan väl anses vara tveksamt om någon vill heta så i efternamn. Vidare föddes, eller gifte sig 0 Burachs liksom 0 Burach i Skottland 1553-1928/1953. Medan endast tre Burack föddes, och fyra gifte sig under samma tidsperiod. 1901 levde det fyra Burack i skottland och noll Burach, Burachs och Buracks. Skottlands spåret känns onekligen ganska svalt.
 
Buracks, ger bara 24 träffar i google och i stort sett alla syftar på plural av det judiska efternamnet Burack. På amerikanska siter uppges ursprung för detta efternamn till ett ganska begränsat område kring Polen (framförallt) och dess angränsande länder, vad som idag är Ryssland, Litauen och Ukraina.
 
Efternamnen Burach, Burachs och Buracks tycks inte finnas i Sverige idag i alla fall om vi skall tro SCBs namnstatistik. Däremot finns några få Burack och Burak. Åtminstone en Burack gifte sig med en svenska, den familjen drev sedan hotell i Nyköping i tre generationer.  
 
Om stavningen är Burack(s)kanske det är dags att ta en titt på gamla familjefoton.
 
Mvh
 
BW
 
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/alabaster/A139033
www.scotlandspeople.gov.uk
www.scb.se
www.google.com
http://www.vestertull.nu/historia.html

2004-09-18, 21:47
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det är ett förnamn i mitt fall, han heter Håkansson i efternamn.

2004-09-18, 22:15
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja - observera att vi är under rubriken Förnamn..

2004-09-18, 22:46
Svar #8

Frederick Norman

Ännu konstigare...
...har aldrig hört något liknande.Om det stämmer verkar det vara ett fulkomligt unikt namn. Lycka till!

2004-09-18, 23:37
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Kan det inte vara ett gårdsnamn i någon form (som alltså står före förnamnet).
Buraks Per Olsson osv..
 
(Eller att det ändå kommer av ett efternamn på något vis?)

2004-09-19, 00:01
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Han är född i Kalmar stadsförsamling och vi har inte någon tradition med gårdsnamn här, som man har i t.ex. Dalarna. Han har det dessutom som just fjärde namn. Teoretiskt så skulle han ju kunna fått namnet av sin fader, men det finns ju inga uppgifter om honom.
I.o.f.s. så var modern hushållerska, så man vet ju aldrig....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna