ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axia  (läst 1274 gånger)

2007-03-31, 18:20
läst 1274 gånger

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej
Jag är intresserad av varifrån detta namn kommer. Första gången jag råkade på namnet var en person som utvandrat till USA 1909, från Jönköping län. (Hon blir 100 i år!) Jag trodde först de läst och skrivit namnet fel, jag hade aldrig sett det förut.  
 
Jag har nu upptäckt att det verkade komma i slutet 1880-talet samtidigt som många frikyrkor började dyka upp. Samtidigt har antalet Axia minskat radikalt efter ungefär 1915-20, och de flesta som fick namnet föddes i Småland och  Västergötland.  
 
Totalt enligt folkräkningen 1980 fanns då (1980) 242 kvinnor med namnet varav 97 födda i Jönköpings län och 30 i Kalmar län. Dödboken tog upp 390 personer, 198 var födda i Jönköping län och 51 i Kalmar län.  
 
Ser fram mot alla kommentarer och om någon vet är jag tacksam.  
 
Hälsningar
Eva Persson

2007-04-01, 14:52
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11060
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 23:24
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Möjligen kan det vara intressant att Axia kan härledas från grekiskans axios, vilket lär betyda värdig.  
Kan man tänka sig att någon inom den kristna rörelsen haft kännedom om ordet/betydelsen? Nya namn av detta slag bildades tydligen under 1800-talet. Otterbjörk nämner, sid 43, att prosten Odner 1820 döpte sin äldste son till Herrbed Sannfrid ..
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-04-02, 12:30
Svar #2

Eva Rönn

Axa är ett namn på många flickebarn idag. Det är kanske en variant av Axia eller kanske Axelina. Axelina var ju relativt vanligt en gång i tiden.
Hälsningar Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna