ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Augustin  (läst 1001 gånger)

1999-04-29, 21:17
läst 1001 gånger

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
I Norrbottens län och Piteå landsförsamling har jag stött på namnet Augustin ett antal gånger.  
Jag har fått höra att detta namn även var det samma som namnet Sven!, kan det stämma? Har någon stött på namnet Augustin och ev. koppling till namnet Sven? De personer som jag har stött på med namnet Augustin var födda på 1600-talets mitt. Kan namnet även ha varit en variant av August?

1999-04-30, 00:29
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Augustin(us) har jag också sett på olika håll, men att det skulle ha något att göra med namnet Sven verkar minst sagt märkligt.
 
Augustin och August kommer av latinets Augustus, de romerska kejsarnas hederstitel, medan Sven är det mest urnordiska namn man kan tänka sig.
 
Kan det vara en koppling till Östen du hört? Det är riktigt, Augustin användes som en lärd form av Östen, berättar Roland Otterbjörk i Svenska Förnamn.

2009-12-16, 00:52
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Känner någon till var det levde en Augustin i Östergötland eller angränsande landskap kring 1630-1650? Jag har träffat på en Marina Augustinsdotter som bör vara född omkring 1625.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-03-29, 03:01
Svar #3

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Jag har helt nyligen träffat på en Jacob Augustinsson, född 1702, som levde i Östra Vingåker, Sörmland (socknen gränsar till Skedevi i Östergötland).
 
Den historiskt mest kände Augustinus är Augustinus av Hippo, en kristen på 400-talet som är känd för att ha skrivit en del verk av teologisk natur (har dock inte läst ett dyft av dem). Vidare förekommer det en Augustinus (eller kanske Augustine) av Canterbury som levde på 600-talet. Kan dock säga att mina intryck av dessa män inte är odelat positiva.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-03-29 03:02)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna