ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alde  (läst 2893 gånger)

2002-09-05, 14:42
läst 2893 gånger

Jörgen Adell

Hej!
 
Jag undrar var namnet Alde kommer ifrån.  Jag har haft som avsikt att döpa min dotter till det.  Hittade namnet i böckerna om Arn, av Jan Guillou, där hans dotter heter Alde Arnsdotter.  Talade dock med Skatteverket, som säger att det är ett mansnamn.  Jag undrar dock om det inte även är ett kvinnonamn från forna tider och isåfall var man kan hitta källor till det.  Tacksam för svar snarast om någon vet, det brådskar.  Skicka gärna svar eller funderingar hem till min e-post adress på:    gagga@brevet.nu    
 
              Vänliga hälsningar, Jörgen Adell

2002-09-05, 14:56
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Vet inget om ursprung eller betydelse, men visst är Alde ett mansnamn. Det finns enligt SCB ingen kvinnlig Alde i dag, däremot 20 manliga bärare av namnet varav fem har det som tilltalsnamn.
Den kvinnliga namnformen är Alda och 149 kvinnor heter så, för 102 av dem är det tilltalsnamnet.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-09-05, 16:04
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Jörgen!
 
Man kan ju gissa att det antingen kommer av tyskans Adal = nobel eller Alte = gammal eller 'den andre'. Ett annat ursprung kan vara avkomma, i så fall från waleskans Aled.
 
MVH
 
Sam Blixt

2002-09-05, 18:49
Svar #3

Yvonne Korn (Yvonnek)

Det är ju också ett efternamn, som bl a ingår i namnet på en känd fashionabel kläduthyrningsfirma på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

2002-09-08, 21:02
Svar #4

Jörgen Adell

Tack för era svar!  Jag forskar vidare och ni har varit till hjälp!  Om någon mer känner til ngt om namnet Alde, som kvinnonamn eller inte, hör av er!  
 
                   Vänliga hälsningar, Jörgen

2002-09-16, 13:33
Svar #5

Jörgen Adell

Tack!
 
Jag har till slut fått namnet Alde godkänt av Folkbokföringen, eftersom det visat sig vara ett tusen år gammalt kvinnonnamn.  Tack, ni som svarat till mig!  Det ordnade sig.
 
              Med vänliga hälsningar, Jörgen Adell

2006-03-28, 13:40
Svar #6

Utloggad Karin Söderholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2021-04-19, 09:15
    • Visa profil
Hej
 
Grattis till att du löst problemet.
Jag har själv undersökt saken då jag skall få ett barnbarn (flicka) snart där föräldrarna ska ge namnet Alde också efter Arn.
Enligt SCB så finns det 15 kvinnor som har namnet Alde och 13 har det som tilltalsnamn.
Det finns 20 män som heter det men bara 4 har det som tilltalsnamn. Jag har gjort undersökningen 25 mars 2006 så namnet har tydligen blivit populärare

2006-04-08, 22:18
Svar #7

Anette Persson

Hej!
 
Mitt tredje barnbarn ska i morgon döpas till Alde Elisabeth Angelina med Alde som tilltalsnamn.  
Denna sida var till hjälp då prästen ville ha lite underlag för namnet Alde. Tack.
Mvh Anette

2007-12-21, 19:54
Svar #8

Eva Skog

Jag tror antalet kvinnliga Alde ökar... :-)  
Min dotter, idag fem månader, gav vi också tilltalsnamnet Alde. Jag letade mycket på internet innan vi bestämde oss, och fann bland annat en italiensk kvinna på 1300-talet som hette Alde. Namnet förekommer också på ett antal babynamnsidor på tyska, franska och belgiska. Där är det helt klart ett kvinnonamn, medan den maskulina formen är Aldo.  
Mvh Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna