ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman Mårten Carlsson Mettis 1797 - 1854  (läst 572 gånger)

2002-08-22, 21:20
läst 572 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag söker information om Båtsman Mårten Carlsson Mettis f. 1797-05-04 d. 1854-09-03 i Hätteboda, Åryd. Han var gift med Bengta Olsdotter f.1790-12-07 i Trensum, Hällaryd. Finns det någon som har information om denne Båtsman.
 
Tack på förhand
 
Birgitta

2002-08-22, 21:54
Svar #1

Eva Cumner

Hej Birgitta!
 
Jag kan bidra med denna personakt från Båtsmansarkivet - fast jag vet inte om du egentligen ville veta vissa saker om honom! ;-)
 
mvh Eva
 
Personakt
--- Måns`Mårten Karlsson MÄTTIS
 
Ref: BB-G3-0016-1815
Yrke: Båtsman för Märserum i Åryd sn
Ålder:  
 
  Noteringar
Född omkring 1797 se, Blekinge, Listerby sn 1)Far:  
Mor:  
 
GMR  2)  
GMR1816 Obefaren. Approberad. GMR1821 Sjövan.
GMR26: Sjövan. Utstrykes för vanprydnad och liderlighet.
 
Kompani BBG 3:e båtsmanskompaniet, nr 16 1)  
Rusthåll Åryd sn, Märserum nr 30 1)  
Antagen 1815 1)  
Avsked 1826-10-05 1)  
Död  Dödsorsak:  
 
Noteringar
BLEKINGE BÅTSMANSREGISTER
 
Forskare: Margareta Hasselgren folkrorelsearkivet.blekinge@ebox.tninet.se
 
Barnen: Ola *1830 död samma år 0313.
 
Källor
 
1) Blekinge Båtsmansregister ver 1
2) Generalmönsterrulla

2002-08-22, 22:52
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Eva
 
Tack för ditt jättesnabba svar det var kul att läsa. Jag har aldrig sett en personakt över en båtsman förut. Utstrykes för vanprydnad och liderlighet. Vad betyder det? Jag förstår att han fick avsked, men vad betyder vanprydnad och liderlighet? Jo, jag vill veta vilka hans föräldrar var osv, om vissa saker betyder något annat blir jag verkligen nyfiken ;-)
 
Birgitta

2002-08-23, 13:18
Svar #3

Eva Cumner

Hej Birgitta!
 
Tyvärr har jag inte tillgång till kyrkböcker för Åryd, men du kan lägga in en fråga på Åryd socken och se om någon vet något där.
 
Vanprydnad tyder jag som allmänt dåligt uppförande, miss-skötsel av sin personliga hygien och sin uniform, men det finns kanske andra som har lite mera insikt i frågan som kan förklara detta lite bättre.
 
Liderlighet - han var glad för kvinnor! Kanske rent av det fanns ett antal oäkta barn runt trakten som han var far till?
 
mvh Eva

2002-08-23, 20:45
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Eva
 
Vilken knöl, och en sådan skall man vara släkt med. Skämt åsido, tack för din hjälp den var uppskattad. Jag hoppades att någon annan båtsmanskännare också skulle sett mitt inlägg, men så verkar inte vara fallet. Får se om man kan lägga in frågan under Åryd.
 
MVH
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna