ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-16  (läst 2644 gånger)

2006-09-09, 20:11
läst 2644 gånger

Utloggad Monica Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2012-04-14, 12:33
    • Visa profil
Hej
Jag letar efter mer information om båtsman Sone Sommar (båtsman i Bengtsboda, Asarum). Vet att han är far till båtsman Ola Sonesson Torp (Boafall). Har hittat information om att han även har bott i Jämshögs församling, men vet inte riktigt när i livet eller hur länge. Jag har något osäker information om att han dog 1816 men vet inte när eller var han är född. Föräldrar? Har Sone ett vanligt efternamn förutom båtsmansnamnet Sommar Hustru Ingar Abrahamsdotter?
Med vänlig hälsning?
Monica

2006-09-10, 16:15
Svar #1

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej Monica!
 
Enligt Centrala soldatregistret dog Sone Sommar 1816 och hade en hustru vid namn Inger Abrahamsdotter född 1767 5/6. Kanske kan du få mer information om du kontaktar dem.  
 
Enligt Asarum hfl 1794-98 var Sone född 1760 men det står ej var. Inga barn finns med i hfl.
 
Christina

2006-09-10, 20:25
Svar #2

Utloggad Monica Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2012-04-14, 12:33
    • Visa profil
Tack Christina, för lite tips och för ytterligare information.
 
Monica

2006-09-10, 21:00
Svar #3

Monica Olsson

Hej igen
 
Den tidigare nämnda båtsmannen Sone Sommar är svärfar till båtsman Jacob Larsson Backe i Gåragöl, Jämshög. Han levde 1817-04-24 till 1863-09-26. Det står att läsa i Maj-Britt Sundins bok att han var oäkta född. Jag har inte kunnat hitta namnet på hans mor, far eller styvfar. Hade han några syskon? Kan någon hjälpa mig?
Jag måste bara säga att Maj-Britts bok om båtsmän i Kyrkhult och Jämshög är fantastisk!
MVH
Monica

2006-09-12, 01:11
Svar #4

sigrid

Är det någon som vet något om Båtsman Hans Erik född Olofsson  båtsmansnamn Sihlberg?
Rote 107 Resele
född 10/2 1851  död 18/9 1927 Bytte namn till Sillberg. Gift med Sara Maria Norlin född 1855.
 
Hans pappa Olof Pehrson född 4/5 1820.

2006-09-12, 18:37
Svar #5

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Monica!
 
Sone Sommar och hustrun Inger flyttade från Asarum till Jämshög 17 juni 1795 enligt Jämshögs Kommunionsbok 1794-98 (GID: 1758.62.87800). De bosatte sig då i Högahult (nr. 122).  
 
Paret fick en dotter Sissa 1793 28/7 i Asarum om du inte redan visste det (GID: 1486.78.54100) men dottern finns inte med i Kommunionboken ovan (GID: 1758.62.87800).  
 
Sonen Ola ska vara född i Högahult enligt hfl längre fram i tiden.
 
Christina

2006-09-20, 22:19
Svar #6

Monica Olsson

Hej
Nu har jag hittat ännu en båtsman i släkten - Peter (eller Petter) Jönsson Husberg Bök. Han var båtsman i Källeboda, Kyrkhult 1837-07-17 till 1848. Han levde 1814-11-06 till 1872-09-18. Bök var hans båtsmansnamn men jag kan inte få klarhet i varifrån namnet Husberg kommer ifrån. Kan han ha tagit det själv eller kan det vara ett släktnamn? Jag känner ej till hans föräldrar, vilket gör namnfrågan lite svår.
Jag är mycket tacksam för hjälp.
MVH Monica Olsson

2006-09-21, 08:16
Svar #7

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Monica!
Husberg är tydligen ett båtsmansnamn.
 
Jag har själv ställt en sådan fråga.
I mitt fall Broberg Lätt.
 
Men inte fått något svar på, varför dom tar ett annat båtsmansnamn som efternamn. När dom har ett båtsmansnamn.
 
mvhGöte.P

2006-09-21, 10:03
Svar #8

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:32
    • Visa profil
Det förekom att båtsmän under sin aktiva tid fick byta båtsmansnamn. (Jag har själv en ana som inledningsvis hette Lärka, senare Lund). Detta är lätt att verifiera genom att studera generalmönsterrullorna. Sådana namnbyten förekom inte endast bland båtsmän utan också bland ryttare och fotsoldater.  
 
Namnbytena tycks före 1800-talets mitt i regel vara beordrade av kompanibefälet. Därefter var det oftast så att bytet gjordes på soldatens önskemål. När män började få andra möjligheter att försörja sig och sin familj - t ex emigration och de begynnande industriarbetena - blev befälet mera benäget att tillgodose den enskilde soldatens önskemål.  
 
//Lars Skillius

2006-09-21, 10:33
Svar #9

Christian Andersson

Hej Monica och Göte.
 
Monica, vad är din källa till att Peter Jönssson Bök hette även Husberg? I Jämshög finns det ingen båtsman som bär båtsmansnamnet Husberg. Båtsmansnamnet Husberg finns dock i andra socknar. Det är svårt med så här lite fakta avgöra om Husberg i ditt fall är ett båtsmansnamn eller ett familjenamn.
 
Den vanligaste orsaken till att någon har två olika båtsmansnamn beror helt enkelt på att namnet har ändrats under tjänstgöringstiden. I andra fall kan det röra sig om en båtsman som först har varit båtsman för ett rusthåll, fått avsked och sedan blivit båtsman för ett annat rusthåll.
 
Båtsmansnamnet följde rusthållet och bars endast av båtsmannen själv och inte av övriga familjemedlemmar, åtminstone inte officellt. Båtsmannen brukade dock behålla sitt båtsmansnamn livet ut, alltså även efter avskedet. Att man antog båtsmansnamnet som familjenamn förekommer i stort sett bara bland de sista båtsmännen, de som tjänstgjorde i slutet av 1800-talet och runt förra sekelskiftet.
 
När det gäller Karl Johan Broberg LÄTT, som Göte refererar till, är det (om jag minns rätt) ingalunda belagt att Broberg i hans fall skulle vara ett båtsmansnamn. Tvärtom är det knappast troligt att så skulle vara fallet.
 
Mvh Christian

2006-09-21, 12:59
Svar #10

Monica Olsson

Hej Christian
 
Min källa till namnet Husberg för Peter Jönsson Bök är dels Maj-Britt Sundins båtsmansbok i kyrkhult och Jämshög. Där heter han Petter. Jag hittade även uppgiften då jag sökte brett över internet. Just nu har jag inte tillgång till att titta i kyrkoböcker. I DDSS står namnet Husberg inte med. Lite konstigt att namnet finns med i vissa källor och inte i andra.
Jag vet att han blev avskedad 1848. Därefter står det i DDSS att han var husman. Innan han blev båtsman var han salpetersjudare (dräng?). Källa DDSS samt båtsmansboken.
MVH Monica

2006-09-22, 01:06
Svar #11

Christian Andersson

Hej Monica.
 
Jag har tittat i Maj-Britt Sundins bok och så har jag hittat lite mera bland mina egna anteckningar:
 
I en databas med avskrifter över födda i Urshult (som tidigare fanns på nätet) fanns följande notering:
 
d  7471
Förnamn  Peter
Kön  M
Född  1814-11-06
Dop  1814-11-13
Ort  Östra Hult Under Odinsvallahult Söreg.
Far Förnamn  Jöns
Far Efternamn  Husberg
Far Titel  Torp.
Far Ålder  
Mor Förnamn  Kjerstin
Mor Efternamn  Svensdr.
Mor Titel  H.
Mor Ålder  43
Vittnen  Jon Johansson och Dess H. Marta Svensdr. På Odinsvallah.östg. Magnus Nilsson och Dess H, Gertrud Persdr. Därstädes Söreg.
Övrigt
 
Födelseplatsen ligger i Småland och i Urshult höll man inga båtsmän. Detta faktum och mitt resonemang i tidigare inlägg gör att jag vågar påstå att Husberg i det här fallet inte är något båtsmansnamn.
 
Om fadern tidigare möjligtvis kan ha varit indelt knekt vågar jag inte uttala mig om. Jag har inga kunskaper om rusthållen i Småland.
 
Men nu har du ju fått reda på lite mera och kan söka vidare på egen hand ;-)
 
Mvh Christian

2006-09-22, 07:36
Svar #12

Monica Olsson

Hej Christian
 
Fantastiskt! Tack så väldigt mycket för all information. Ja, nu har jag definitivt fler uppgifter att söka vidare med hjälp av.  
 
Mvh Monica

2006-09-22, 12:08
Svar #13

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:32
    • Visa profil
Peters far, Jöns Månsson Husberg, tycks ha fått namnet Husberg som saltpetersjudare.  
 
Läs mera om denna yrkesgrupp under Anbytarforums Yrken. Bl a lär det finnas rullor över sjudarna på Krigsarkivet. I så fall bör det finnas möjlighet att se när Jöns Månsson antogs som sjudare och således fick namnet Husberg.
 
Lycka till!
Lars

2006-12-22, 23:36
Svar #14

Peter Nordquist

Hej! Jag har tre båtsmän i släkten som jag är nyfiken på.  
1. August Jonsson Alfvarsam född i Parteby Smedby Båtsman i  Kastlösa född 1855 d. ca.1920 Var med på Vanadis världsomsegling.
 
2. Erland Nilsson Hörsam från Segerstad 1785-1862  
 
3. Knut Söderlund Schoster från Hulterstad född ca 1760.
Känner du till något om dessa båtsmän vore det jättekul att få höra vad de varit med om.

2006-12-27, 16:11
Svar #15

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Petter Åberg från Boo
 
Jag söker information om båtsman Petter Åberg, f 1771-11-09 i Boo, gift med Brita Kajsa.
Petter får fyra söner, som jag har hittat allihop. De bor i Fågelsången och i Viken, Boo.
 
Det är smått rörigt att hålla ordning på dem, eftersom Boo ibland har egna böcker, andra gånger tillhör Värmdö.  
 
Jag söker information kring båtsmanskapet, finns det typ ett Centralt SOldatregister för båtsmän?
 
Kanske det är någon som vet mer om Petter?
 
Nyårshälsningar,
Helena i Södertälje

2006-12-27, 22:21
Svar #16

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Hejsan Helena, båtsmännen finns med i Centrala soldatregistret, vilket är sökbart på www.dis.se
Vid en snabb sökning kan jag dock inte finna din Petter. Han bör dock varit båtsmans i Roslagens båtsmän (södra Roslags båtsmän?) Möjligen kan soldatregistret i Uppland hjälpa dig. Maila en fråga till registerhållarna: sten.gillgren@comhem.se  
Kanske kan de hjälpa dig vidare. Generalmönsterrullorna finns ju annars, även om de stundtals är lite dåligt just för båtsmännen (enligt min erfarenhet).
Lycka till önskar,
Calle

2007-01-03, 05:29
Svar #17

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Calle,
 
Har legat sjuk, så jag har inte sett att du svarat förrän nu. Tack för ditt svar.  
Jag har också gjort en sökning på Åbergare i CSR, men får heller ingen träff.  
Så jag gör ett försök med Upplandsregistret, tack för tipset!
 
Vänligen,
Helena i Södertälje

2007-01-03, 09:27
Svar #18

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:32
    • Visa profil
Helena
 
Soldatregistret Uppland är ett av de 25 lokala register som lämnar uppgifter till Centrala Soldatregistret. (Det utesluter givetvis inte att de lokala registren kan ha uppgifter, som man ännu inte hunnit rapportera.)  
 
Det har uppskattats, låt vara förmodligen på tämligen lösa grunder, att uppgifterna i Centrala Soldatregistret f.n. omfattar ungefär hälften av alla indelta knektar, ryttare och båtsmän under tiden 1682-1901. Men omfattningen växer lite varje år som följd av pågående forskning.
 
Mest spännande och givande är dock att själv leta fram uppgifterna på generalmönsterrullorna (som man kan låna på mikrokort av SVAR). Har man bara klart för sig vilket militärt förband och vilken tidsperiod det gäller är den uppgift man söker i regel lätt att finna. Men jag håller med Calle om att kvaliteten på båtsmansrullorna ofta är lite sämre än för knektar och ryttare.
 
//Lars

2007-01-03, 21:32
Svar #19

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-12-29, 16:47
    • Visa profil
Hej,
jag söker information om min Fars MorMors Mormors Far;
 
Gabriel Fredricsson Kullman Norlin               f 1756   d.1806                
 
Denne Gabriel blev antagen som ordinarie båtsman 1780, 24 år gammal.  
 
Han var båtsman på 12e rotan i Anundsjö, Ångermanland,  för rote 97 Anundsjö.  
 
Han gifte sig år 1776 med en Karin Pehrsdotter (f.1757 i Norrflärke, Ångermanland).
 
Det mystiska är att denne Gabriel verkar ha varit född i Stockholm.  
 
Hur i 17 kom han att hamna som båtsman i Ångermanland???????????????????
 
 
Någon som vet nåt mer?????

2007-01-11, 16:16
Svar #20

Utloggad Bo Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 11:49
    • Visa profil
Söker föräldrar till båtsman Carl Gustaf Gran
f 1812-07-02 i Stockholm ( Sandholm )
Bodde på båtsmanstorp nr. 106 Wallsknopp
var båtsman vid 1:sta Södermanlands compani

2007-01-11, 17:30
Svar #21

Elisabet Gustafson

Hej  
Kronobåtsman. Litander Edman, Anders Magnus  
finns det någon som känner till honom
Mvh
Elisabet
 
Post 1452470
 
Litander Edman, Anders Magnus
Kr. båtsman
 
f. 1835 i Tryserum (Kalmar län, Småland)
 
Gift man, far i familjen
 
Långrådna.
Östra Ed (Kalmar län, Småland)
 
Födelseort i källan: Tryserum Kalmar län

2007-01-11, 18:17
Svar #22

Utloggad Anita Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2011-11-25, 23:26
    • Visa profil
Hej! För en bekants räkning söker jag efter en båtsman!
Hans namn:Nils Spak (eller Spaak)född 1757 07 02.
          Han var född Johansson, bördig    från      Olsäng i Blekinge.
Det är alldeles omöjligt att hitta något om honom. Är det någon som har några upplysningar är jag tacksam att få dessa.

2007-01-12, 17:45
Svar #23

Elisabet Gustafson

Hej
Mitt inlägg är inte aktuellt längre
Litander-Edman är felskrivt rätt namn är Lekander-Edman
och då var det ganska så enkel att hitta rätt person
 
Mvh
Elisabet

2007-01-15, 21:20
Svar #24

Utloggad Stefan Lejon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-06-25, 13:39
    • Visa profil
    • www.släktsök.se
Hej!
 
Söker uppgifter om två olika båtsmän, båda i Mjällby i slutet på 1700-talet.
 
Först gäller det Nils Svensson Klubba, som ska vara född cirka 1764.
 
Den andre är Nils Goder om vilken jag bara vet att
han 1787 fick en son, Pehr (sedermera själv båtsman, då med soldatnamnet Glader)
 
Vad finns i registret avseende dessa bådas familjer?

2007-01-15, 21:58
Svar #25

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Hejsan Stefan, du kan själv söka på soldatregistret: www.dis.se  
Åtminstonne Klubba finns med där, så vitt jag kan se.
 
Lycka till önskar,
Calle

2007-01-15, 22:03
Svar #26

Utloggad Stefan Lejon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-06-25, 13:39
    • Visa profil
    • www.släktsök.se
Jo tack, jag vet att dom finns i soldatregistret, men där finns inte mycket mer än så. Är det inte så att det finns ett båtmansregister med i många fall mer uppgifter?

2007-01-15, 23:01
Svar #27

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Stefan, Nja, soldatregistret är en sammanställning av de olika lokala soldatregistren/båtsmansregistren. Detta är ett resultat av olika forskares arbeta som sammanställts. Jag vet inte att ytterligare uppgifter finns, men det kan bara respektive register svara på. I ditt fall så rör det sig om Blekinge Båtsmansregister:
www.genealogi.se/blekinge/batreg  
Kontakta dem om de har ytterligare uppgifter. Några andra register vid sidan av det som finns i CSR känner jag  inte till. Men kanske har du uppgifter om dessa?
Återstår att själv kontrollera Generalmönstringsrullorna och vad de kan ge, men som alltid kan bara forskning i originalkällorna ge svar på de frågor man ställer sig.
Är tacksam om upplysningar om vilka andra register du menar.
 
Med vänliga hälsningar,
Calle

2007-01-16, 12:09
Svar #28

Christian Andersson

Calle och Stefan.
 
Nja, så här ligger det till när det gäller Blekinge båtsmansregister. Det är nu ett antal år sedan vi övergav registerprogrammet Avanti och konverterade registret till GEDCOM-format. Sedan dess har vi således inte skickat in några uppdateringar till Centrala Soldatregistret.
 
Vi håller på att gå igenom hela registret för kompletteringar och inte minst rättelser. Socken för socken. När vi anser att uppgifterna är något så när presentabla så kommer vi att lägga ut dem på nätet: http://www.genealogi.se/blekinge/batreg/.
 
Till dags dato är båtsmännen i östra Blekinge tillgängliga. I mellersta Blekinge pågår arbetet för fullt med hjälp av frivilliga krafter, men när det gäller de allra västligaste socknarna är det rena stiltjen. Här finns det möjligheter för den som känner sig manad att hjälpa till.
 
Båtsmännen i Jämshög-Kyrkhult är väl utredda av Maj-Britt Sundin och vi har fått löfte att använda hennes uppgifter i registret. De ska bara sammanställas först. Tills detta är gjort hänvisar vi till hennes mycket läsvärda bok.
 
När det gäller generalmönsterrullor har vi lite spännande saker på gång. Så titta in vår hemsida med jämna mellanrum ;-)  
 
För närvarande går det bra att ställa frågor om båtsmännen i Blekinge här på Anbytarforum. Hur det blir om forumet avgiftsbeläggs vet jag inte för närvarande. Vi tittar på olika lösningar.
 
Mvh Christian

2007-01-16, 12:36
Svar #29

Utloggad Stefan Lejon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-06-25, 13:39
    • Visa profil
    • www.släktsök.se
Tack Christian!
Har nu gjort förfrågan på rätt plats, dvs under
Landskap-Blekinge-Båtsmän
 
Mvh Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna