ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 01) Allmänt  (läst 1845 gånger)

2010-03-06, 11:03
läst 1845 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Efter inspiration av ett annant inlägg här i AF - Militära rullor-Krigsarkivet - reste jag i veckan upp till KrA i Stockholm för att se om jag kunde hitta något om min anfader, indelte soldaten nr 48 Lars Modig. Han tillhörde Livkompaniet (till fot) och blev tillfångatagen redan 1788 - och lär ha dött innan 1791.
 
Detta skummade jag bl a igenom:
Älvsborgs regemente, förteckning 124A
Förvaltningsavdelningen
I Regementsskrivarens kontor
D. Rullor och liggare 1784-1810 - vol 542  
E. Inkomna handlingar 1789-1805 - vol 549
G. Räkenskaper 1785-1790/1791-1801 - vol 629/630
Militäravdelningen
B. koncept
III Regementsorder 1760-1792 - vol 87
 
Tyvärr hittade jag inget om Lars Modig, men man hinner inte lusläsa allt på några timmar så jag kan ha missat något.
 
En intressant förteckning från 1791 hittade jag dock;
Elfsborgs Regemente (8 kompanier).
Förteckning å alla de under kriget förkomne soldater, samt dem som i anseende till undfägne(?) blessurer fådt afskjed och efterlemnadt änkor, oförsörgde och minderårige barn.
Förteckningen består av 27 sidor.
(D. Rullor o liggare 1784-1810 - vol 542 - se ovan)
 
Skjutne: 27
Blessurer och sjukdom - döde: 530
För blessurer afskedade: 12
Änkor: 467
Oförsörgde och minderårige barn: 1090
 
Det hade varit intressant att få veta var regementet/kompanierna befann sig (på ett ungefär) vid olika tidpunkter. Jag har försökt hitta litteratur som beskriver kriget, men inte lyckats utröna var just Älvsborgs regemente befann sig.
 
Någon som vet?
 
Mvh
Marianne

2010-03-06, 14:29
Svar #1

Utloggad Örjan Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2021-04-14, 22:04
    • Visa profil
Hej Marianne,
 
Jag har skannat in några sidor ur KUNGL. VÄSTGÖTA REGEMENTE personhistoria 1724-1927 av Carl Thorsten Kocken. Hoppas att det kan hjälpa dej att få en bättre bild över var Lars Modig kan ha befunnit sig. Tyvärr nämns inte vilka kompanier deltagit i de olika uppdragen. Men det verkar som regementet uppehöll sig i Västergötland under 1788, så Lars Modig blev nog tillfångatagen av norrmännen.
 
 
KRIGSÅREN 1788 - 1790
Sedan kungörelsen om krig med Ryssland nått regementet i mitten av augusti 1788,  
utfärdades färdighållningsorder. Förberedelserna gällde först marsch till Vänersborg och Uddevalla men ändrades sedermera till Skåne, dit marschen anträddes kompanivis på olika vägar. I Sexdrega ( 2 mil sydöst Borås) mötte en kurir från fältmarskalken friherre Per Scheffer den 26/9 med order att regementet skulle återvända hem. Ny order kom om marsch till Vänersborg, sedermera en order direkt från Konungen (dat. Karlstad 29/9) till överste Fock att avgå med regementet till Göteborg. Situationen belyses av den skrivelse, som regementschefen i Alingsås mottog från Konungen, som den 3/10 inträffat i Göteborg. Fock anbefalldes ”att taga befälet över alla de trupper, som voro samlade vid Alingsås och Skara samt göra fienden all den avbräck, som hans mannamod och erfarenhet giver vid handen”. Han fick också fullmakt att beväpna alla bönder som kunde, göra tjänst. Det var hög tid, ty de norska trupperna, som under prinsen av Hessen infallit i Bohuslän, hade den 30/9 intågat i Uddevalla, den 3/10 besatt Vänersborg och voro på framryckning utefter Göta älv mot Göteborg.
 
Till stadens försvar skyndade trupper från olika håll, och arbetet på befästningarna upptogs med iver. Västgöta kavalleriregemente ingick i garnisonen och förlades med huvuddelen  i Masthugget. Den 21/10 inspekterades regementet av Konungen. Då hade redan stillestånd slutits under vänskapliga makters förmedling, och i början av november drogos de  norska trupperna definitivt tillbaka. Västgötarna kvarstannade i Göteborg till den 20/11.
 
År 1789 utgick från regementet följande kontingenter:
Till Karlstens fästning 200 man under befäl av majoren C. J. Gillner,
till Göteborg och Nya Älvsborg 400 man under befäl av majoren C. Clerk och
till Karlskrona 320 man under befäl av ryttmästaren friherre C. J. Fägerskiöld. De sistnämnda tjänstgjorde på krigsfartyg av olika slag. På örloggsskeppet Tapperheten voro 4/9 - 24/10 kommenderade 3 officerare, 4 underofficerare och 128 man. Sjukdomar rasade, och vid kontingentens återkomst i mitten av november voro så många sjuka eller konvalescenter, att särskilda åtgärder måste vidtagas för deras vård på rusthållen. Årets kommenderingar  gjordes oberidna, vilket var prövande nog för såväl ryttare som befäl. När därtill befälets avlöning skedde efter infanteristaten, väckte det berättigad harm. Regementschefens föreställning till ”utredningskommissionen” att kavalleriets officerare, änskönt de kommenderats oberidna, likafullt måste underhålla sina tjänstehästar och klippare jämte drängar och fältequipage föranledde ingen ändring.
 
Även under år 1790 fick regementet göra oberiden tjänst. I början av mars avgick 160 man under befäl av ryttmästaren C. de Frese till Göteborg och tjänstgjorde under sommaren på fregatterna Bellona och Diana, som gjorde en expedition till England och därefter till Finland.
 
Huvuddelen av regementet (enligt styrkebesked 1 major, 4 ryttmästare, 8 subalternofficerare, 1 adjutant. 1 präst, regementsläkaren med 2 gesäller, 24 underofficerare, 5 trumpetare och 609 man) avgick i mitten av april till Karlskrona för garnisonstjänst.
Sedan fred slutits med Ryssland i Värälä den 20/8, återfördes kontingenterna till hemorten
 
Vänligen
Örjan

2010-03-07, 11:59
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Örjan!
 
Det var ingen dålig rapport - intressant!
 
Men Lars Modig tillhörde Älvsborgs regemente och enligt rullorna samlades regementet den 13 juni 1788 i Svenljunga för avmarsch mot Karlskrona varifrån de med båt fördes till Finland (om jag tolkat rullorna rätt).  
Enligt GM 1788-09-12 vid regementets campementsplats vid Högfors i Finland finns rotenummer 48 ej med.  
Enligt GM 1793-06-03 på Örby hed blev Lars Modig tillfångatagen i Finland 1788.
Enligt förteckningen ovan dog Lars Modig före 1791.
 
Vad jag efterlyser är en lite mer detaljerad krigsskildring för just Älvsborgs regemente under åren 1788-1790.
 
Mvh
Marianne
 
 
 
Det finns en tunn bok (register?) på KrA som heter Krigshandlingar 1788-1790, men det är nog MYCKET att leta igenom.
Denna anteckning som jag gjorde för länge sedan hittade jag just nu - synd att jag inte såg den innan jag reste upp till Stockholm!
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2010-03-07 12:18)

2010-03-07, 21:30
Svar #3

Utloggad Örjan Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2021-04-14, 22:04
    • Visa profil
Hej Marianne,
 
Ja, det står tydligt i rubriken, men jag kan tydligen inte läsa innantill
 
Jag känner inte till hur det förhåller sig med Älvsborgs regemente, men en stor del av regementena har en historik skriven och utgiven i bokform. De jag har tittat i brukar har en genomgång av de krig som regementet deltagit i samt personhistoria om officerare vid regementet.
 
Vänligen
Örjan

2010-03-08, 18:15
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Det är lugnt Örjan!
 
Ditt inlägg var mycket intressant i sig.
Jag ska leta vidare och se om jag hittar något mer.
 
Mvh
Marianne
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2010-03-08 22:18)

2010-07-19, 19:14
Svar #5

Utloggad Tina Collins

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 10:59
    • Visa profil
Hej Marianne!
Jag är lite nyfiken på om du har hittat något bra material. Jag har en ana som hette Jonas Carling, även han soldat i Livkompaniet, boende i Öxnevalla. Tyvärr har jag inte tillgång till GM hemifrån, men enligt husförhörslängden var han i Finland 1789. I senare husförhörslängder finns anteckningen blesserad. Tycker som du att det skulle vara roligt att veta mer om var de befann sig.  
 
Mvh
Tina

2010-11-23, 19:13
Svar #6

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Tina!
 
Jag har tyvärr inte kommit så mycket längre. Men det är i första hand GM man får kolla.
 
I boken Gustav III:s ryska krig och kapitlet Kriget till lands 1788-1790 skriver Lars Ericson bl a att Litteraturen kring landkriget är mycket mera begränsad [än sjökriget - min anm], och stora partier har helt försummats av forskningen.
Man får en bra bild av kriget i boken, men inget speciellt om var just Älvsborgs regemente befann sig víd olika tillfällen.
 
En annan intressant källa är Carl Christopher Ekmans Dagbok förd under Kriget i Finland 1788-1790.  
Älvsborgs regemente nämns där vid några tillfällen. Om du googlar så hittar du den på nätet.
 
Hans Högmans FANTASTISKA hemsida ger också vissa ledtrådar.
 
Mvh
Marianne

2010-11-24, 17:53
Svar #7

Utloggad Tina Collins

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 10:59
    • Visa profil
Hej Marianne!
Ja, nu har jag hunnit kika i GM. Min ana fick medalj, vad jag förstår för att han blev skadad vid ett av slagen. Dessutom har jag två andra anor som dog i samma krig.
 
Jag vet inte om du är Mark-bo, men det finns en man som heter Gunnar Ahlberger som skrivit några band om Marks historia och där skriver han även om Älvborgs regemente och enskilda soldaters öden i kriget. Finns tillgänglig iaf på biblioteken här i Marks kommun, om det är intressant.  
 
Mvh
Tina

2010-11-25, 10:24
Svar #8

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Tina!
 
Tack för tipset!
Nej jag är inte från Mark så jag ska be mitt bibliotek ta hem den som fjärrlån.
 
Mvh
Marianne

2014-03-03, 10:58
Svar #9

Utloggad Jan-Olof Ljung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-07-15, 17:13
    • Visa profil
Var kan man se när en person startat sin soldat-bana ? Jag har en släkting som var soldat vid Kungl Elfsborgs Regemente från ca 1808.

2014-03-03, 11:45
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Sök först i Centrala soldatregistret, www.ep.liu.se/databases/soldatregister/default.sv.aspx, där du förhoppningsvis får årtal och rote etc. Det kan finnas ytterligare uppgifter om soldaten som i så fall kan beställas från registret.
 
Sedan kan du gå till generalmönsterrullorna (GMR) för Älvsborgs regemente, finns hos AD och Svar - dock verkar det ha varit klent med mönstringar just kring 1808.
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-03, 16:40
Svar #11

Utloggad Jan-Olof Ljung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-07-15, 17:13
    • Visa profil
Maud
tack för tipsen !

2014-12-09, 11:46
Svar #12

Utloggad Ingemar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 19:34
    • Visa profil
Hej,
 
Generalmönsterrullorna i AD för Älvsborgs regemente sträcker sig fram till och med 1884.
Min farfar har inskrivningsåret 1900. Han finns inte i Centrala soldatregistret. Vart vänder man sig då
för att hitta vidare uppgifter om honom?
 
mvh/Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna