ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Höffner, Ernest Ernestsson  (läst 776 gånger)

2008-09-10, 12:41
läst 776 gånger

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hej! Har en fråga om äldre Närke/Värmlands regemente. Jag har en släkting som heter Ernest Ernestsson Höffner och som var med i slaget vid Narva år 1700. Jag vet att Ernest var Kapten vid Närke/Värmlands regemente och att han föddes 1654 och dog 1724 i Kil eller Karlstad. Närke/Värmlands regemente stod under högsta befäl i slaget under Karl Gustav Rehnskiöld. Ernest blir skadad i slaget efter att ha fått en kula i höften. Han blir tvungen att dra sig tillbaka som militär.  
 
Mina frågor: Är det någon som vet när ordern att marschera från Karlstad till Stockholm kommer, och vem som tar emot den?
Skulle vilja ha kronologisk ordning på olika datum. När kommer Ernest Ernestsson Höffner tillbaka till Sverige efter skadan?
 
 
Det som jag vet är att Karl XII nås av ett krigsbud i september 1700. Den 1 oktober avseglar svensk trupp om 8000 man från Karlshamn till Pernau i Baltikum. De ankommer Pernau den 6:e oktober efter en stormig seglats. Styrkorna fortsätter att byggas upp i Wisenheim, efter order i mitten av oktober. Wisenheim ligger 10 mil väster om Narva. Den 13 november inleds marschen mot Narva och efter en del små skärmytslingar är trupperna framme vid Narva den 20 november. Klockan 6 på morgonen den 20 november får trupperna order om att formera sig för strid. Slaget inleds klockan 14 och är över klockan 17. Närke/Värmlands regemente får stort manfall i striden (omkring 40%). I Själva slaget stupar 700 man och 1200 skadas (däribland Ernest Ernestsson Höffner). Det tar alltså omkring 2 månader för trupperna att undsätta Narva. Hoppas att någon har något svar eller har mer information om Närke/Värmlands väg till och från slagfältet i Narva. Mvh/kai

2009-11-14, 04:54
Svar #1

Utloggad Kai Överby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 13:54
    • Visa profil
Hej! Jag kan nu hela Närke/Värmland regementes väg till slaget vid Narva år 1700.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna