ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wällgren, Anders  (läst 1152 gånger)

2008-01-13, 16:53
läst 1152 gånger

Utloggad Lars Jigered

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2009-12-28, 18:43
    • Visa profil
Hejsan  
Jag undrar hur man kan se var en soldat heter innan han får sitt soldatnamn¨
Jag har nämligen problem Med en Aders Wällgren(Välgren i Evert Wallbergs arkiv)Han ska vara född i Floda och senare antagen 17970913 som soldat i Fogdö
Jag undrar var det inte brukligt att det blev soldater på sina hemorter?
Jag har tittat iGen Mönsterrullarna för 1797 där är han inte med Men 1802 års rullor var han med
Är det någon som vet hur jag ska gå vidare  
Mvh Lasse

2008-01-14, 14:55
Svar #1

Utloggad Hans Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-06-09, 12:16
    • Visa profil
Hej!
 
Prova Med Södermanlands Regemente, Soldatregistret i Södermanland. http://www.p10.se/
Där finns uppgifter om både Anders Wällgren och Anders Välgren. Sök enbart på namnen.
Du kanske kan hitta något att gå vidare med bakåt.
 
/Hasse C
 
(Meddelandet ändrat av hansca den 14 januari, 2008)

2008-01-14, 16:20
Svar #2

Utloggad Lars Jigered

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2009-12-28, 18:43
    • Visa profil
Tack
Det har jag redan gjort .Det var då jag fick reda på att han ska vara född i Floda .Men tyvärr är det 5st som heter Anders det året som föds.Och var av en flyttar med föräldrar till ett ställe som det inte går att läsa(GID 195,44,77700)
Det skulle vara enkelt om jag visste han farsnamn
Tacksam för alla ledtrådar /Lasse

2008-01-14, 17:28
Svar #3

Utloggad Hans Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-06-09, 12:16
    • Visa profil
Hej igen!
I hf.för Välnäs soldattorp finns, Anders Wälgren f:1747, Hu Kerstin Andersdotter f:1743, Dotter Kerstin f:1774, son Erik f:1776.
I födelseboken för Floda finns en Kerstin född 1774-04-14 och en Erik född 1776-04-23 av föräldrarna Anders Ersson och Kerstin Andersdotter på Lida torp. I hf för Floda AI:8 sid.147 (GID 44.10.18400)finns
personerna med födelsedata enligt ovan. Tror att du har din Anders där.
 
/Hasse C

2008-01-14, 17:43
Svar #4

Utloggad Lars Jigered

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2009-12-28, 18:43
    • Visa profil
Hej
Tyvärr inte  
Min Anders Välgren  
är född 1779 enligt P10 registret  
Men i hfl Fogdö 1795-1803Gid 44,13,68200 Är han född 1778 Och följer man honom
framåt så dör han 1822 och det stämmer med P10 registret och samma dödsorsak (drukning)
/Lasse

2008-01-14, 22:32
Svar #5

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:32
    • Visa profil
Hej namne!  
 
Att finna en soldats patronymikon är ofta svårt och ibland näst intill omöjligt. Då och då kan man finna att soldaten återfår sitt patronymikon när han avskedas (i husförhörslängd) eller dör (i dödbok), men så är uppenbarligen inte fallet här. Och om han låter sig spåras till någon husförhörslängd när han rekryteras kan man någon gång finna både hans patronymikon och soldatnamn.  
 
Uppgifterna såväl i soldatregistret Södermanland som i Centrala Soldatregistret är i huvudsak en sammanställning av noteringarna i generalmönsterrullorna. I rullor från denna tid anges i regel inte födelseåret utan soldatens levnadsålder i (hela) år, vilket kan medföra att det beräknade födelseåret hamnar på fel sida om ett årsskifte.  
 
Generalmönstringar hölls i regel under (för-)sommaren. Eftersom han antogs först hösten 1797, finns han inte i rullan för 1797, som återger förhållandena vid mönstringen.  
 
Din man var sannolikt soldat antingen för roten Välnäs 23 eller Välnäs 33, båda dessa rotar i Strängnäs kompani av Södermanlands regmente. Den soldat Hans Carlsson nämner är nog en företrädare på roten, olyckligtvis med samma namn.  
 
Det stämmer att de indelta soldaterna ofta var lokalt rekryterade. Det innebär dock att du inte bör utesluta att han kan vara född i t ex någon av grannsocknarna till Fogdö. (Kommer soldaten från en annan socken är det inte säkert att ens prästen som förde husförhörslängden kände till hans patronymikon.)  
 
Mot bakgrund av soldathustruns viktiga roll (bl a vid soldatens frånvaro) var soldaterna i princip skyldiga att vara gifta. (Soldater påstås också ha varit tämligen attraktiva på äktenskapsmarknaden, främst därför att hade en viss, om än knaper, bärgning tryggad.) Ett tips kan kanske vara att leta i berörda socknars vigselböcker för åren kring hans rekrytering. Följer du upp och granskar vigslarna och levnaden (fram till ca 25 års ålder, dvs max.åldern för att bli godtagen som rekryt) för alla dina fem Anders kanske du kan reducera antalet kandidater väsentligt.  
 
Du kommer inte att ha några sysselsättningsproblem. Lycka till!  
 
Lars

2008-01-15, 05:42
Svar #6

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:32
    • Visa profil
Jag borde kanske, låt vara att det är tämligen självklart, i näst sista stycket ha noterat att om du har tur och din Anders gift sig innan han antogs som soldat, så finner du hans patronymikon i vigselboken och identifierar honom på förnamnet och brudens fullständiga namn.
 
Lars

2008-01-15, 16:34
Svar #7

Utloggad Lars Jigered

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2009-12-28, 18:43
    • Visa profil
Tack
Tyvärr får jag nog gå vidare med alla 5 st som är födda i Floda Socken
I vigsel notisen står det bara hustruns ort Gid 44,22,46600.
I Flodas Hfl har jag en Anders som jag inte kan tyda vad det står men jag hoppas att jag lär mej att tyda det (gid195,24,77700).  
Ett stort tack ändå för då vet jag att jag inte tänkte fel .
Jag har bara hållt på i ett år  
 
/Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna