ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Löfdal i Åsen, Hammerdal  (läst 825 gånger)

2002-04-29, 17:32
läst 825 gånger

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
  Känner någon till något om Olof Löfdal i Åsen i Hammerdal och hans hustru Brita Jönsdotter?
 
mvh
 
Jerry

2002-04-30, 07:32
Svar #1

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Det vore bra om du talade om vad du själv redan känner till om familjen, då ökar nog chansen att få ett bra svar. T.ex. under vilket århundrade familjen levde...

2002-04-30, 14:29
Svar #2

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
   He, he, ibland är man osedvanligt disträ. Naturligtvis underlättar det om man förmedlar lite mer information om den eller de man söker.
Olof Löfdal är far till Johan Olofsson och han är född i Åsen, Hammerdal år 1750-07-11. Det är allt jag vet om Olof Löfdal, men man kan misstänka att han är född på 1720- eller 30-talet. Hans hustru, Brita Jönsdotter borde vara född ungefär vid samma tid.
Jag hoppas att detta hjälper.
mvh
Jerry

2002-05-01, 07:15
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Jerry,
mig förefaller det som du har en något sekunda uppgift, eller är det bara en felläsning ?
Olof Johansson (Löfdal) i Åsen (f.1726  d.1814), sedermera nybyggare och bonde i Yxskaftkälen, var gift med Cecilia [Si?illa] Jonsdotter (f.1716  d.1823), dotter till dragonen Jon Dunderhake. Med henne hade han fem barn, däribland sonen Johan.

2002-05-01, 12:32
Svar #4

Anna Berg

Dessa hittades på Family Search:
 
Olof JONSSON  
Birth: 6 Oct 1726 Hammerdal, Jamtland, Sweden  
Father: Johan OLSSON Mother: Anna  ( inget efternamn med)
 
Cisla JONSSON  ( kanske den Sissila som avses men annat födelseår? )
Birth: 4 Jun 1717 Hammerdal, Jamtland, Sweden  
Father: Jons PARSSON Mother: Karin   (inget efternamn med)
 
Bör nog vara föräldrar till:
 
 
Johan OLSSON  
Birth: 11 Jul 1750 Hammerdal, Jamtland, Sweden  
Father: Olof LOFDAL Mother: Sissilla JONSDR  
 
Anna OLSSON  
Birth: 12 Feb 1756 Hammerdal, Jamtland, Sweden  
Father: Olof JOHANSSON Mother: Cicilia JONSDOTTER  
 
Olof OLSSON  
Birth: 18 Aug 1759 Hammerdal, Jamtland, Sweden  
Father: Olof JOHANSSON Mother: Cecilia JONSDR  
 
Kanske kan uppgifterna vara en ingång till att hitta mera via kyrkböckerna!

2002-05-01, 13:37
Svar #5

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej Karl-Göran och Anna!
 
   Tack skall ni ha för hjälpen, den för mig vidare ett bra steg på vägen.  
Ja, Karl-Göran, det är nog troligare att det är en felläsning av mig i kyrkböckerna. Jag hittade mina uppgifter i Arninge i husförhörsböckerna och födelseboken för Hammerdal. Men det var inte alldeles lätt att läsa vem som var Löfdals hustru. Förnamnet fick jag försöka tyda och jag tyckte det stod Brita, men jag var lite stressad när jag hittade uppgiften eftersom de höll på att stänga Arninge för dagen.  
Anna, tack för den hjälpen. Mormonernas uppgifter är bra, men måste kollas mot kyrkböckerna, viket jag skall göra så fort jag får möjlighet till det. Men tillsammans med de uppgifter Karl-Göran lämnade så tror jag att jag har läst fel på Löfdals hustru och när jag får gå igenom kyrkböckerna i lugn och ro så skall det nog rätta till sig.
Än en gång, tack skall ni ha för er hjälp.
Mvh
Jerry

2002-05-02, 16:18
Svar #6

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Den Olof f.1726, som enligt ovan återfunnits i Family Search [FS], är mycket riktigt identisk med den eftersökte Olof Johansson (Löfdal). Däremot var inte Cisla f.1717 hans hustru. Det år (1823) jag ovan angett för hustruns död är fel. Det ska vara 1803.
 
I ett försök att hitta den rätta i och samtidigt pröva FS fann jag följande efter något fantasifullt letande:
 
Cisla ERIKSSON  
Birth: 5 May 1716 Hammerdal, Jamtland, Sweden  
Father: Erick ORN  
Mother:
 
Enligt kyrkboken (Hammerdal C:1 s. 112) var emellertid Erick Örn endast först inskrivne fadder till detta barn. Föräldrarna, dragonen Jon Dunderhake och hh Walborg Persdotter, är angivna i slutet av notisen, vilket alltså inte observerats av den som registrerat.

2002-05-02, 17:35
Svar #7

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
   Idag var jag på arkivet i Arninge och letade efter Olof Johansson Löfdal och hans hustru Cecilia (Cissla). Jag hittade båda två i Hammerdal C:1 och Cecilia (Cissla) står mycket riktigt som dotter till Jon Dunderhake ohh Valborg Perdotter. Men det tog ett tag innan jag fann att hennes föräldrar stod sist i födelsenotisen, det var mycket riktigt hennes förstefadder Erik Örn som stod först. Cissla var för övrigt född 1716-05-05 (C:1).  
Att hon dog 20 år tidigare underlättar sökningen. Jag tackar dig, Karl-Göran, för hjälpen.
 Nu återstår nästa steg, att finna Olof J.Löfdals föräldrar. Enligt födelseboken heter hans föräldrar Johan Olsson och Anna. Johan Olsson hittade jag inte i Hfl på Åsen, men en möjlig väg att gå kan vara att se efter om inte Olofs fadder Erik Eriksson på Åsen kan vara hans morbror. Enligt en otydlig anteckning kan modern ev. heta Ersdotter. Nå, vi får se.
Mvh
Jerry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna