ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl XII:s krig  (läst 1235 gånger)

2008-01-16, 00:18
läst 1235 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej vänner! Jag har en del släktingar inblandad i Karl XII armé och slag. I slaget vid Narva så var min förfader Johan Munktell med som sekr. i Dalregementet, som stod under befäl av Gustav Stenbock - sedermera fältmarskalk.  
 
I slager vid Poltava deltog kapten Georg Gagge (1672-1737), han tjänstgjorde i friherren och generalmajoren Horns regemente, och sekr. för generalmajor Creutz var: Christian Geisler (1674-1738). Han var bror till min anfader Johan Tobias Geisler ((1683-1729) som en tid - år 1710 - var sekr. åt fältmarskalken och greven Nils Gyllenstierna i Pommern. Både Georg Gagge och Christian Geisler kom i rysk fångenskap men de överlevde och kom hem till Sverige igen. Georg ägde ett säteri på Åland som hette: Germundsö - känner någon till detta gods? Någon vet något mer om dessa personer och deras bedrifter?
 
Sedan när det gäller slaget vid Helsingborg (1710) så deltar Bure-mannen: generallöjtnanten Jacob Burenschiöld (sonson till biskopen i Strängnäs Jacobus Zebrozynthius-Bure, bror till Stormor i Dalom (Margaretha Burea)...någon som känner till hans insatser i slaget?
 
Vidare har jag en släkting, Georg Lybecker (död 1718, födelseår okänt, kusin med min anfader Harald Lybecker (1649-1714)) som var generallöjtnant över den finska armén i två omgångar. Hans insatser där i Finland verkar ha kommit i skymundan i den svenska historieskrivningen! Hur många känner till att Sverige hade en relativt stor armé där (22 000 man) under Karl XII:s krig? Någon som vet något om denne man och hans bedrifter? Vilka gods har släkten Lybecker ägt...någon som vet?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-16, 01:43
Svar #1

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Ulf.
 
Jag har min mm ff ff fm systerson Löjtnant Filip Gustaf von Wulffschmidt som dog 1719-03-19 på Härstads Gästgivaregård i Bohuslän på marsch till kriget i Norge. Det var ju ingen hedersam död på slagfältet direkt. Han, som förmodligen de flesta krigarna, dog oftast av sjukdom. Både fotfolket och officerarna dog ju av sjukdom. Fotfolket dog väl i tält medan officerarna fick dö i en säng på gästgiveriet, dog gjorde dom ändå!
 
Mvh Göran

2008-01-16, 02:02
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Göran, ja det finns mycket att forska i då det gäller alla krig som släkten deltagit i!
 
En rättelse! Det skall stå Magnus Stenbock i mitt tidigare inlägg (ovan) och inte Gustav Stenbock.
 
Sedan när det gäller Germundsö Säteri...så hittar jag inget sådant namn på kartor över Åland. Finns det ingen här på AF som bor på Åland? Hört talas om ett gods som heter Germundsö?
 
Har läst nu att sedermera guvernören över Skåne, Jacob Burensköld (friherre 1706, skrevs: Burenskiöld) skapade ett av landets största godskomplex...Borkhult...innefattande över 16 000 hektar mark! Ägde han något känt gods?  
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-16, 02:15
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ja iallefall...så tror jag starkt på mordteorin när det gäller Karl XII död! Och min släkting, greven Samuel Barck, kan mycket väl ha varit indragen i intrigerna kring detta. Det är ju inte alls ovanligt att diktatoriska regenter har avlägsnats då de spårat ur! Gustav III är ju ett sådant ex. Jag har också alltid misstänkt att Gustav X blev mördad (förgiftad)...då han ju uppenbarligen fått storhetsvansinne - ville bl. a. införliva Danmark med Sverige!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-16, 02:23
Svar #4

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej igen Ulf.
 
Jag har Munktellare i släkten, skall forska mer i dom, Bure är ju redan med, Fale Bure o.s.v.
 
Måste kolla hur det ser ut med Jacob Burenschiöld.
 
Mvh Göran

2008-01-16, 04:11
Svar #5

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ursäkta mig igen...det skall naturligtvis vara Karl X ovan!
 
Hej Göran! Jaså du har Muntells i släkten...det låter ju intressant...du får återkomma i ämnet!
 
Sov gott!
 
Ulf Sawert


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna