ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad har kirurgen gjort?  (läst 1294 gånger)

2010-05-03, 14:32
läst 1294 gånger

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
En av mina förfäder Grosshandaren Claes Claesson behandlades år 1798 av en kirurg och fick räkning enligt nedan.
Har inte kunnat tyda vad kirurgen gjort mer än att han efter behandling dagligen ghar förbunidt honom under 2 1/2 månad.
Kan någon hjälpa mig?
 
Tack på förhand
 
Torbjörn Malm
kirurg
 (192.5 k)

2010-05-03, 19:28
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Aplicerat en hand, skötit och för
bundit honom uti 2ne [...]
 
Kirurgen har uppenbarligen förbundit ('applicerat ett bandage') grosshandlarens hand och skött om det med nya förband etc.

2010-05-03, 19:29
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Han hade applicerat en hank, vilket förklaras så här i Akademins Ordbok:  
 
3) (förr) med.  o. veter. band l. snodd av linne, tagel, läder, guttaperka o. d. som fästes i ett medelst en nål (hanknål) uppstucket ställe i huden o. som dagligen drogs genom såret för att hålla detta öppet; förr vanlig(t) vid botande av allehanda sjukdomar hos människor l. djur. Sätta hank.

2010-05-03, 19:30
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Torsten, sista bokstaven i ordet som du läser som hand är för mig ett tydligt k, och då blir det hank av det.

2010-05-03, 21:05
Svar #4

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Den moderna varianten kallas att lägga drän(-age); används för att tömma t.ex. var eller blod. Mvh Harriet

2010-05-03, 21:36
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Även om Elisabeths förslag verkar mera rimligt, måste man nog se också raden ovanför innan man kan avgöra om ordet avslutas med ett 'd' eller ett 'k'. Den övre kroken kan mycket väl vara nedre delen av t ex ett 'g'. Att det finns en rad ovanför, ser man på flera andra ställen.
 
Ska man vara riktigt petig står nog valet dessutom snarare mellan 'hand' och 'hamk' än mellan 'hand och 'hank', men det kan ju också bero på en slarvig handstil.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-05-04, 00:17
Svar #6

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Jag ansluter mig till Elisabeths tolkning, med tanke på ordet hanks innebörd enligt SAO, vilket ju passar som 'hand i handske' . Min utgångspunkt var dock, precis som Hans Olof anför, att det här rörde sig om ett d förklätt till k på grund av en krok som tillhörde en bokstav på raden ovanför.  
 
Detta lilla exempel belyser också att det underlättar uttolkningen av texter om helheten finns med - inte bara ett kort utsnitt av texten, som lyfter texten ur sin kontext och försvårar för läsaren att avgöra vad som ev. är kontamineringar i texten och bokstavsrester från andra rader. Dessutom kan det ibland underlätta läsningen om man kan jämföra textutsnittet med ett längre avsnitt av texten för att fastställa hur en skrivare skriver en viss bokstav om det råder osäkerhet i uttolkningen. Bara ett litet tips till er som lägger ut texter under läshjälp.

2010-05-04, 07:30
Svar #7

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Varmt tack för snabb och god hjälp som säkert landade i rätt tolkning!
Tänk vad många hjälpsamma forskare det finns.
 
Jag inser till fullo värdet av att kunna ta del av ett längre avsnitt av texten.
Prövade först att lägga ut hela stycket och fick meddelande att filen blev för stor.
Fick minska den i två omgångar och begränsa mig till just den knepigaste raden.
Inser att jag måste lära mig hur man kan spara i ett mindre utrymmeskrävande format.
 
Kan bekräfta att det inte finns någon bokstav med krok nedåt på raden ovanför.
 
Vänliga hälsningar
 
Torbjörn Malm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna