ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenografi är lösningen?  (läst 1011 gånger)

2001-03-31, 20:37
läst 1011 gånger

Utloggad Janne Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 18:14
    • Visa profil
Min farmors mor Amalia Nilsson föddes i Varberg 1854.02.12. Fadern lär ha arbetat på fästningen.
På ett foto av hennes morfar finns den här stenografiska noteringen. Vad står det?  
Mvh Janne i Eskilstuna

2001-03-31, 20:51
Svar #1

Utloggad Janne Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 18:14
    • Visa profil
Nytt försök med bilden.

2001-04-01, 14:59
Svar #2

monalisa

Hej Är det inte så att bilden skall vridas ett kvarts varv till höger? Jag uppfattar det som om tecknen är skrivna åt det hållet.Det skulle kunna stå: Osl  orm  Oslo     och liknande, enligt Melins stenografi. Det tycks vara ungefär samma tecken som återupprepas. En person van att stenografera kan förhoppningsvis lösa gåtan. Monalisa

2001-10-23, 15:59
Svar #3

Ann-Helen Lindroos

Jag håller med om att bilden ska vridas ett kvarts varv. Men handstilen är mycket svår och personlig. Jag har använt stenografi i snart 30 år, men känner mig ganska ställd. Ett ord kan vara arm eller namnet Alm. Ett annat ord får jag till ollo (Olle?) Ett annat kan vara Olov. Det verkar vara samma ord som man skrivit(tränat på?)flera gånger. Ordet nere i vänstra hörnet är en gåta. Den avlånga ovalen kan vara tecknat för S eller SN, nästa tecken kan vara ett A eller E och det sista tecknet kan vara tecknet för B eller ST. Nu förstår du varför det är så svårt att tyda detta. Alla stenografer har dessutom sina egna förkortningar, vilket inte gör saken lättare. Ordet skulle kunna vara snabb. Att detta stenograferades för många år sedan gör inte saken mindre spännande. Hoppas jag kunnat bidra med någon fundering.

2001-10-23, 17:03
Svar #4

Utloggad Janne Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 18:14
    • Visa profil
Hej och tack tolkningsförsök.
Jag ska försöka leta nånstans på Östgötaslätten där jag tror anfadern hör.
Janne

2001-11-21, 23:32
Svar #5

Carl Johan Petersson

Hej!
 
Om tecknen verkligen är stenografi så är den väldigt illa skriven. Visst kan man med lite fantasi få fram melinstenografiska ordbilder som Oslo, arm eller kanske Irma, men mitt spontana intryck är att det bara är kladd, eller kanske någon som övar sig att skriva. Det ser ut som om samma skrivrörelse upprepas hela tiden, med små variationer.
 
Melins stenografi publicerades för första gången 1892. Om skriften på bilden är äldre än så kan det inte vara Melins system. Det fanns visserligen stenografiska system i Sverige även före det (bl.a. systemen Gabelsberger och Arends, som bägge var fick stor spridning under 1800-talets senare hälft), men jag har svårt att relatera skrivtecknen på bilden till några grafiska former jag känner till i de systemen.
 
Jag tror alltså inte att tecknen på bilden är stenografi.
 
/Carl Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna