ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhem  (läst 608 gånger)

2007-10-09, 11:48
läst 608 gånger

Marianne Lindén

Hej!
Hur går jag tillväga för att få ut diarierna från ett barnhuset i Stockholm omkring 1900-1920.

2008-01-03, 14:55
Svar #1

Utloggad Ragnar Lindblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2008-10-14, 15:54
    • Visa profil

 
Jag skulle behöva hjälp att läsa denna text, gällande min ff fm och hennes mor, som är hämtad ur Allmänna Barnhusets i Stockholm Protokoll över intagning (AIB 4) 1845-05-14. Texten står i en kommentarskolumn i protokollet där det normalt sett brukar stå om barnet får plats som barnhemsbarn och modern som amma.
Protokollet är från ett möte tre veckor efter att min ff fm fötts och gjorde mig väldigt förvånad, för nog ser det ut som att de planerat att emigrera? Jag har läst det som Barnet skall afresa med Modren till America men sen blir jag osäker.
Hur som helst blev resan inte av och det blev fosterhemsplacering så småningom.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig med resten som kanske ger mer spännande information!
 
Mvh
 
Ragnar Lindblad

2012-03-03, 00:49
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Här kan man läsa mer om detta: http://dooku.miun.se/historia/slakt/Exempel/Ragnar%20Lindblad.pdf i Ragnar Lindblads uppsats i ämnet.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna