ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Skrukeby, AI:11, sid. 390, GID: 439.21.65200  (läst 486 gånger)

2009-03-01, 18:37
läst 486 gånger

Utloggad Lena Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-08-02, 18:48
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med anteckningen om drunkningsolycka. Jag har lyckats tyda:  
 
Pihlström sågs klockan 1 måndagen gå förbi Skrukeby brygga på sjön med fiskenät till fiskarna Lund på Udden i Vånga socken. Efter några dagars solskensväder hade isen blivit för skör....,  
men vad står det sedan?
 
Tacksam för hjälp.
/Lena

2009-03-02, 11:19
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Jag tolkar texten lite annorlunda, kan inte få ut alla ord. Kanske Bo Persson eller någon annan kan få ut resten av texten?
 
Pihlström sågs klockan 1 middagen gå förbi Skrukeby Byen på sjön med fisknät, till fiskaren Lund på Udden i Vånga socken. Efter några dagars solskensväder hade isen blifvit skör att han Drunknade i Roxen på svag is emellan ....och ..... Han kunde icke, vid .......af åtskillige personer hörde nödrop räddas, ehuru försök gjordes; ty isen var så svag, att ingen vågade sig gå ut, eller kunde få .....något tjenligt honom till hjelp.....Gustaf Vilhelm Olofsson i Wahlsta (Valstad) skyndsamt gjorde försök att finna något i hast? till räddning.....kom tillbak med .....för att när? han kom så var Pihlström?? sjunken.......
 
Slutet är alltför svårläst då texten är skriven med minimala bokstäver, dessutom är ju flera ord strukna i ovanstånde text. Man förstår dock hur det hela gick till, även om texten haltar betänkligt...
 
Mvh
 
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna