ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örberga födda C:2 (1695-1742) Bild 174/sid 339  (läst 613 gånger)

2014-10-22, 14:50
läst 613 gånger

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil

 
Hej  
 
Skulle vara jättetacksam för hjälp med att tyda hela denna text i födelseboken. Lille Erik, föds d. 2 oktober 1718, christnades d. 3. Ett oäkta barn, mamman är Ingemars tjänstepiga i Säby...sedan har jag svårt att tyda resten. Antar att det står om faddrar, men kanske något mer?
 
Tack på förhand
// Ann B Runo

2014-10-22, 15:58
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
Modren är Jngemars tiänstepiga i Säby, benämnd Anna. hvilken bekiänt
fadren till barnet vara en goße Sven beämnd som tiänt hos Corporalen i diurskiälla
i Rogslösa Socken. Men Jngemars hustru i Säby hustru Brita frambar barnet, och
hustru Märta i Säbyhagen var jämtefadder.
 
Du kan finna mer i domboken för Dals härad, troligast sommar- eller hösttinget 1718.

2014-10-22, 16:15
Svar #2

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Tack
 
Tack snälla Bo, det var intressanta uppgifter. Ska kolla domboken för Dals härad och se om jag hittar mer uppgifter om detta. Troligtvis har jag lika svårt att tyda det, om jag hittar något, så jag kanske återkommer :-D  
 
Tack igen
 
// Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna