ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värna, AI:12, AD s.272  (läst 359 gånger)

2011-07-24, 09:05
läst 359 gånger

Utloggad Sarah Bertilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2018-02-05, 18:36
    • Visa profil
Hej!
En av mina förfader hittar jag i denna hfl, men det står en liten anteckning som jag inte riktigt kan tyda:
 

 
Jag kan tyda att det avslutas med Ringarum, men vad står det innan?
Jag undrar öven om någon vet vad det innebär att vara försvarslöse?
//Sarah

2011-07-24, 10:57
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Säges vistas hos sin mor i Ringarum.
Mats
Citerar min egen text om de Osynliga: Begreppet laga försvar innebar ursprungligen ett skydd för adelns tjänstefolk mot att utskrivas till militär tjänst. Lagligt skydd mot att behandlas som lösdrivare tillerkändes senare varje svensk som hade stadig sysselsättning eller var känd för god vandel och kunde försörja sig. Som försvarslös åter räknades den, som inte hade ett hederligt levebröd och inte heller ägde tillräckliga medel för sitt uppehälle. Bestämmelsen om laga försvar bortföll med 1885 års lösdrivarlag. Den nya lagen (SFS 1885:27) syftade till att disciplinera personer som förde ett kringstrykande levnadssätt utan att ha medel till sitt eget uppehälle eller som levde så att: våda deraf uppstår för allmän säkerhet, ordning eller sedlighet. Lösdrivare i lagens mening var alltså: . den som sysslolös stryker omkring från ort till annan utan medel till sitt uppehälle. Vidare stadgades att: . till nu afhandlade klass af lösdrifvare måste räknas jemväl prostituerade.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna