ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trehörna C:3 Sid 233  (läst 409 gånger)

2011-02-22, 09:06
läst 409 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Den 26 okober gifter sig Per Nilsson med Ingrid Johansdotter från Skruvhult Södergård. Så långt är jag med, men sedan kommer en passage jag inte får att gå ihop. Kan någon tyda åt mig vad Anders Bengtsson, Anders Månsson och Nils Bengtsson har med detta att göra
 
 
 
Trehörna C:3 (1754-1799) Bild 123 / sid 233 (AID: v36381.b123.s233, NAD: SE/VALA/00387)
 
 
Tacksam för hjälp

2011-02-23, 00:27
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Johan.
Ingrid var änka (vilket nämns i vigselnotisen).
Änkan hade 4 barn i lifvet med fader mannen Anders Bengtsson hwars ... afwittrat med 40 C (Caroliner) Smt (silvermynt), i avseende til Boets ...ghet (svaghet?) enligit aflemnad skrift, underskrifna af Nils Bengtsson och Anders Månsson i Skruvhult. å barnens fader ... wägnar. Morgongåfvan ..., fästes wid wigslen 10 lod silwer.
 
Sk avvittring skulle ske när en änkeman eller änka gifte om sig då¨de hade barn. Var att de skulle få ut sitt arv innan föräldern gifte om sig.
Här har de fått 40 silvercaroliner. Vad det är för skrift som avses vet jag inte. Nils Bengtsson kanske är en bror till Anders Bengtsson, kan Nils o Anders varit utsedda som boutredningsmän/boupptecknare/utsedda som sk gode män för de omyndiga barnen? Verkar så tycker jag.
Morgongåvan som kan vara inskriven i vigselnotisen mellan Ingrid Johansdotter och Anders Bengtsson, var inte något som Ingrid fick när hon gifte sig. Utan det var en utfästelse om vad hon skulle få om mannen dog före henne, en slags änkepension kan man kalla det.
(har sett som morgongåva förutom visst antal lod silver även en uppbäddad säng)
 
Någon annan får tolka det jag inte klarat av.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna