ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sund FB C:4 sid 597  (läst 630 gånger)

2011-07-11, 23:25
läst 630 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Jag kan inte tyda orten:
den 22 november föddes och den 24 döptes Johannes Johanssons och h. Annika Nilsdotters barn i Linderyd, fadd. Jonas Jonsson i ........ dr Nils Carlsson ibid h. Annika Larsdotter ibidem, pig. Catharina Jonsdotter ibid.
 
Jag söker igenom faddrarna till alla Johan Jonssons barn, i hopp om att kunna spåra hans anor. Det enda jag har om honom är att han i Hfl Sund 1788-96 AI:1 sid 121 anges vara född 9/1 1747 i Ry (som jag antar betyder i Västra Ryd?).
 
Tacksam för all hjälp!
 
Med vänlig hälsning,
Gunilla
 



2011-07-12, 00:25
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Det står nog Kammarp.

2011-07-12, 14:09
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
Johannes Johansson har fått ett felaktigt födelsedatum i hfl i Sund. Han föddes 1749 20/1 i Långrödjan, Salebo ägor, Västra Ryds sn. Hans föräldrar var torparen Johan Månsson o.h.h. Elisabet Svensdotter (vigda 1739 30/3 i Askeryds sn; han anges som ung dräng i Långrödjan, hon som piga i Dumstorp [på Bordsjö ägor]; föräldrarna Sven och Maria återfinns i Askeryd A I:1, s. 158). I bouppteckningen efter Johannes Johansson (Ydre häradsrätt 1795 2/2) uppträder barnens farbröder Måns och Jonas Johanssöner; under gäld och skuld nämns systern Greta Johansdotter. Samtliga kan återfinnas i fb i Västra Ryd.

2011-07-12, 19:40
Svar #3

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Stort tack Kristina! Det finns mycket riktigt ett Kammarp i Sund (stavat Kamarp i Rosenberg).  
 
Ett stort tack också till Bo - jag tog med glädje emot informationen om Johannes föräldrar! Vi är ättlingar till honom och hans fru genom dottern Helena, född 1791. Jag vet inte om du själv forskar på just den släkten, eller om känner till det av annan anledning. Men skulle du vilja få någon info om vårt släktled framåt i tiden, så står jag gärna till tjänst. Min mailadress finns i min profil.
 
Hälsningar,
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna