ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sund C:4 GID 385.19.23300  (läst 295 gånger)

2005-11-02, 11:07
läst 295 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
 
Finns det någon som kan tyda texten nedan från 1738 i juni. Det ska väl stå Samuel i kanten tror jag. För övrigt kommer jag bara en bit: 28 föddes o d.2 juni christnades ???? barn i......
 
Vad heter fadern och vart bor de. Jag är inte säker på att detta är den Samuel jag söker men min Samuel ska enl. hfl i Östra Ryd vara född 1738 i Sund, han heter då Samuel Sundvall och är skräddare. I vigselboken i Drothem, 1762 heter han Sundberg och är sockenskräddare från Tåby. I kyrkoräkenskaperna vid vigseln står att han kommer från Tomteholm.  
 

Vore tacksam för att få texen tydd så jag kan jobba vidare.
 
MVH  Kicki

2005-11-03, 07:23
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Anders Mickelsons barn i.... i Horsafall.
 
Kan vara rätt Samuel men Du får försöka lista ut om han senare, vid utbildning till skräddare, tagit sig Sundvall, Sundberg. Det var vanligt att man tex använde hemsocknens eller hembyns namn för att bilda eget efternamn.

2005-11-03, 09:15
Svar #2

Kicki Wahlström

Tusen tack Bengt-Göran!
 
Jag får jobba vidare på detta och se om jag kommit rätt.
 
MVH  Kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna