ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stjärnorp/Vreta Kloster Dödbok 1746-1775  (läst 520 gånger)

2007-04-16, 23:10
läst 520 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hej hej..
Här är jag igen med mina frågor om läshjälp.. =) Jag blir så in i helsikes irriterad över att inte kunna läsa texterna ordentligt, jag som hatade skrivstilsövningarna i lågskolan ångrar nu detta ointresse djupt.. =/
 
Denna gång har jag kommit över ett lite större textmassa i en dödbok, jag har kunnat utläsa föräldrar och födelseort men där står en hel del mer som skulle vara oerhört kul att få läsa..
 
Finns det någon som skulle kunna tänka sig att översätta denna text åt mig så skulle det vara en mycket välkommen gärning!
 
Det gäller Sven Persson (Vreta Kloster FI:1 Död 1746-1775, sid.424, GID:411.35.22200)
 
Mvh Mårten Swärd

2007-04-17, 04:47
Svar #1

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Sven Pehrsson. En gammal Inhyses man uti Tripphult, född uti Fröhtorp Ö: Hargs Sn 1701. d. 6. Junii. Fadern War Bonden Pehr Svensson Modern Hustr. Anna Olsdotter. Hos dessa sina Föräldrar tilbragte han sin Ungdom i Gudsfr. och Christeliga dygder tils han kom bort at tjena först i St. Wadsätter i 2:åhr och sedan wid Stiernarp 4.åhr, där han äfwen trädde i ägtenskap med Pig: Cherstin Andersdr från Schirstorp med henne har han haft 9. Barn af hwilka 3 äro döde 1: Sön och 2:dottrar: men 6 lefwa ännu 2. Soner och 4. dottrar. Warit bonde i Tripphult altsedan han gifte sig. Hälsan warit god, allenast nu på 2ne åhr har han warit nog Krasslig och sängliggande 1: månad af mageplåga jämte andra tiltagande Krämpor,  hwarunder han Christeligen och wäl beredde sig til en salig hädanfärd, hwilken här ock hände d:15 Augustii kl.5. om morgonen. Hans Ålder war 72 åhr 2. månader och några dagar. Begrofs d. 19. Aug:

2007-04-17, 06:58
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna