ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Simonstorp C I/2 född 1745 (bild 73 i SVAR)  (läst 291 gånger)

2013-12-18, 16:00
läst 291 gånger

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Hej!
1745-07-31 föds Anneka, som dotter till Erik Eriksson och Anna Olsdotter. Vad heter orten?  
Jag läser Räkna, möjligen Näkna.
Paret får även en son Erik 1741-02-25 och en dotter Maria 1749-02-02 på samma ort.
 
Efter en titt på Simonstorp-tråden så har jag sett att det finns ett Näkna i Kvillinge. Mina geografikunskaper är inte helt kompletta, jag har endast en ungefärlig idé om var socknarna ligger, men kan det vara Näkna i Kvillinge som avses?
 
Är det någon som kan identifiera orten?
 
Mitt intresse kommer av att 1766 i Skedevi så registrerar vigseln mellan rättaren Anders Blomgren och Anna Olofsdotter som är vigda vid Rodga. Rodga ligger i Simonstorp, men de kom att bo i Skedevi (först i Sillsjö, sedan i Regnmyra) och få 6 barn, på 4 så namnges modern, då som Anna Eriksdotter (om min identifiering är korrekt så blandade prästen alltså ihop mor och dotter när han skrev vigselnotisen). Anna blev änka 1777, men 1778 så gifter sig en Annika Eriksdotter med Lars Nilsson, båda i Regnmyra (där Blomgren dog) och får en dotter Brita 1780 (min ana) vid 34 år, innan Annika dör 1782, 36 år. Min tes är att det är samma Anna/Annika Eriksdotter rakt igenom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna