ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regna, CI:3, 1767 - Pär Nilssons dödsorsak och titel?  (läst 621 gånger)

2005-11-02, 10:11
läst 621 gånger

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att tyda vad Pär dog av den 25 juni 1767? Samt vad står det att han hade för yrke/titel?
 
d 25 juni afled av ..... .....mannen Pär Nilsson osv
 
mvh
Eliza
 

2005-11-02, 16:48
Svar #1

Utloggad Yvonne Nilvé-Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 23:01
    • Visa profil
Hej Eliza.
Tycker att det står slag? och sedan husman.
Kanske jag ser alldeles galet, men i så fall ber jag om ursäkt.
 
MVH  Yvonne

2005-11-02, 20:11
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Yvonne,
tack för ditt förslag. Du behöver inte be om ursäkt , ibland är det väldigt svårtytt.
Husman tyckte jag också att det var men däremot såg jag ingen riktig böj på g:et i Slag vilket gjorde/gör mig lite konfunderad. Nu tycker jag tom att första bokstaven skulle kunna vara ett f? Kanske feber?
 
Eliza

2005-11-02, 23:10
Svar #3

Utloggad Yvonne Nilvé-Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 23:01
    • Visa profil
Hej igen.
Jag vill nog ändå vara lite envis med det där slag för när jag förstorar upp bilden syns det en släng, om än väldigt svag. Och om du jämför a:et med ä:et i Pär, så ser du att de båda liknar ett skrivstils-v med en liten bubbla bakefter. Detta har jag konstaterat efter långa timmar med näsan i kyrkböckerna är ett litet a. Men det är min tolkning bara, kanske någon annan mera duktig kan hjälpa till? Hoppas du får ordning på eländet i alla fall.
MVH Yvonne

2005-11-02, 23:32
Svar #4

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Jag håller med dej! Den där lilla slängen till g finns vid förstoring (och efter mycket kisande och ljusande/mörkande). Så tack för att du hjälpte mig lösa problemet.
 
Eliza

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna