ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fäbod på Häxåsvallen, Oviken  (läst 502 gånger)

2005-04-11, 21:44
läst 502 gånger

Marie Öquist

Jag söker uppgifter om en fäbod på Häxåsvallen, Oviken och min farfars farmor, Maria Magdalena Rutström. Jag vet inte vilka år hon var där, men min farfar Simeon Öquist målade av henne flera gånger under 1870-talet. Hon dog 84 år gammal den 26/4 1882 i N.Luleå. Fäbovallen kan ha ägts av hennes son Lars Ulrik Öqvist, f. den 13 februari 1835 i Rutvik, Nederluleå, Norrbotten. Som vuxen levde sonen på Alnön, Medelpad och ägde även skog i Oviken. Fäboden låg ca en halv mil från Dörsådalen. Kan också ha ingått i Oskar Ruthströms arrende av hemmanet Häxåsen. Vore spännande att få veta om fäboden eller minnen av den och Maria Magdalena fanns kvar. Vänliga hälsningar Marie Öquist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna