ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oppeby, födelsenotis 1714, GID 223.18.40900  (läst 637 gånger)

2003-05-01, 15:00
läst 637 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Jag behöver hjälp att läsa den här födelsenotisen från Oppeby 1714, GID 223.18.40900. Vad heter barnet? Karin?? Och finns det uppgifter om moderns namn? Jag kan inte finna andra än vittnena.  
Mvh
Inga



2003-05-01, 16:17
Svar #1

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej Inga!
 
Jag tolkar detta som den (datum saknas) Juni döptes Ryttare Swän Gunnars dotter och kallades Karin. Sedan kommer som sagt vittnena, så moderns namn står inte med.  
 
Att moderns namn inte finns med är inte ovanligt i de tidiga kyrkoböckerna, och man får då leta efter moderns namn på annat håll. Om inte husförhörslängder finns så tidigt så kan ju man t.ex. hitta hennes namn i vigselboken. Pröva att titta i vigselboken från det år det tidigaste kända barnet är fött och gå bakåt.  
 
Lycka till!
 
Hälsningar  
Anna

2003-05-01, 16:21
Svar #2

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Sven Hammar står det ju, och inget annat, förresten, jag ber om ursäkt för denna miss!
 
Mvh Anna

2003-05-01, 16:35
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Moderns namn saknas - så även i kringliggande notiser. Och barnets namn verkar vara Karin som du säger. Tomrum har lämnats för att senare fylla i födelse- och dopdatum, nu står där bara 'Julii', som jag gissar står för födelsemånad.
   
mvh Lennart

2003-05-01, 23:38
Svar #4

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Lennart och Anna! Har letat i vigselboken efter hustruns namn men troligen är hon från någon annan församling och vigd där. Vilken vet jag inte.
Mvh
Inga

2003-05-02, 14:49
Svar #5

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Om inflyttningslängder finns så bör ju modern finnas med i den, eftersom hon ju rimligen har flyttat till socknen innan barnet föddes, i alla fall. Där kan det också stå Sven Hammars hustru etc, om man har tur, så att man vet vem hon är.  
 
Om jag vore du så skulle jag också gå framåt i födelseböckerna och kolla när mödrarnas namn börjar nämnas i födelsenotiserna, och se om din Sven Hammar fortfarande producerar barn vid den tiden. I så fall bör ju moderns namn återfinnas i dessa födelsenotiser. Är det en lång tid emellan din moderlösa notis 1714 och den tid när modern börjar nämnas kan det givetvis vara så att han kan ha gift om sig. Då kan det även vara värt att kolla dödboken mellan dessa år, för att vara säker på att han fortfarande har samma hustru. Har man tur kan det där stå t.ex. Sven Hammars hustru N.N..  
 
Dödboken är ju i vilket fall som helst en källa, för är man bara beredd att leta lite så dog hon ju någon gång efter 1714, såvida paret inte flyttade någon annanstans. Så är man bara beredd att leta en 50-60 år framåt så brukar hon dyka upp förr eller senare - det krävs dock att dödboken är tillräckligt noggrann för att specificera vilka de döda personerna är (dvs. att det inte bara står hennes namn, utan även vem hon är hustru till).  
 
Om inget av detta hjälper har jag ett sista tips, som dock kräver en viss tidsinsats. Dopvittnesuppgifter kan nämligen ofta ge vid handen vem som var gift med vem i tidiga böcker där inte husförhör finns och inte heller moderns namn i födelseböcker. Framför allt gäller detta om du känner till några syskon till Sven Hammar, så kolla då dopvittnena när de får barn. Det var ganska vanligt att syskon står vittnen åt varandras barn. Kolla annars igenom samtliga dopvittnen under några år omkring 1714, och då särskilt de notiser som rör den by som Sven bor i, och se om han nämns någonstans. Har du tur står han vittne tillsammans med sin hustru, och då kan du få reda på hennes namn.  
 
Nu blev det här lite utanför din ursprungliga fråga, men det kan kanske i alla fall vara något uppslag till hur du kan få tag på henne - så lycka till!  
 
Mvh  
Anna

2003-05-03, 13:41
Svar #6

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Anna, tack för tips!  
Jag har dödsnotisen för Sven Hammar. Han var bara gift en gång och hade 5 barn. Har hittat tre av dem. Inte i något sammanhang under den här perioden har den här prästen tagit med moderns namn i notiserna. Stundom saknas till och med faderns namn har jag märkt. Det står bara döptes och så barnets namn samt vittnena. Märkligt!  
Har även studerat de födelsenotiser där Sven var dopvittne. Ingen av dem ger någon ledning till vem hans hustru kan vara. Det är olika kvinnonamn i samtliga. In- och utflyttningslängder saknas under denna tid i Oppeby liksom husförhörslängder. Jag vet inte heller vad Sven kan ha hetat innan han tog sig soldatnamnet Hammar. I mantalslängder brukar inte hustruns namn vara med så där har jag faktiskt inte letat.
Än så länge återstår möjligheten att söka kvinnonamn i dödslängderna. Men att den här prästen skall ha lämnat uppgift om make känns inte särskilt troligt eftersom andra uppgifter under den här tiden kan vara så knapphändiga. Värt ett försök i varje fall.  
Ett annat är att söka i närliggande socknar efter vigselnotis, men det är också som att leta efter en knappnål i höstack eftersom Sven kanske inte hade mönstrat och bytt till soldatnamn när han gifte sig.
Hade därför hoppats att någon i Anbytarforum råkat på honom i något sammanhang. Det hoppet har jag ännu inte givit upp.
Mvh
Inga

2003-05-03, 18:03
Svar #7

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej Inga!
 
Jag hoppas att du inte tycker att jag babblar alltför mycket om saker du redan vet - men ifall ingen har stött på honom kan kanske ett sista hopp vara Krigsarkivet, där han åtminstone borde stå upptagen i generalmönsterrullorna. Har du kollat dem? Kanske lättast om man bor i Stockholm, men där kan det om man har tur stå både patronymikon och födelseort, samt inte minst intressanta uppgifter om hans liv i tjänsten. Jag tror att det även kan hända att det står vem han är gift med, men har inte råkat på det själv.  
 
Mvh
Anna

2003-05-03, 19:15
Svar #8

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Anna,
Krigsarkivet har jag änu inte kollat, däremot generalmönstringsrullorna på Garnisonsmuseet i Linköping som har en del att berätta, men mest om ryttarens häst och hans utrustning.
Hälsningar
Inga
PS
Nej du babblar absolut inte för mycket. Jag tycker att det är bra att få tips och fingervisningar som kan leda tankarna i nya banor!
DS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna