ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fousonette, Anna Elisabeth - f 1811, barnhusbarn  (läst 1282 gånger)

2003-02-12, 14:43
läst 1282 gånger

Kjell-Ivan Wallin

Jag har tidigare efterlyst Anna Elisabeth. Tyvärr ser jag att jag mixat ihop 2 systrar. Det gäller alltså Anna Elisabet Fousonette f 1811 i Hedvig Eleonora föramling i Stockholm. Hon var fosterbarn hos familjen Strömstedt i Ström. När de flyttade till Tåsjö följde hon inte med. Är det någon som vet var någonstans hon tog vägen.
Kjell-Ivan Wallin

2003-02-12, 14:48
Svar #1

Kjell-Ivan Wallin

Hej Katarina
Jag svarar här eftersom min e-mail bara fungerar sporadiskt. Inkommande fungerar men utgående har jag problem med. Jag blir glad över att ha fått ett napp på min efterlysning. Tyvärr kan det vara ett blindskott. När jag skrev efterlysningen blandade jag ihop 2 systrar, Anna Elisabet f 1811 och Aurora Matilda f 1813. Anna Elisabet var den som hamnade i Ström. Om det stämmer fortfarande för dej att det kan vara hon så kan du väl meddela dig om det du vet om henne. Jag har isåfall en antavla för henne som sträcker sig till början av 1600-talet med kopplingar till främst Frankrike men även Slovakien och Ungern. Jag blir på ett vis lite tveksam eftersom Anna Matilda var född 1811 och Albertina Susanna borde väl vara född ca 1890, men finns det på något vis en koppling vore det roligt att veta det.  
mvh Kjell-Ivan Wallin

2003-02-12, 17:53
Svar #2

Kjell-Ivan Wallin

Hej Ingalena
Vi har nog samma anor, däremot har du lite fel på namnen. Ludvig Christian
Salvador Fouchonet flyttade till Rajastrand i slutet av 1820-talet. Hans far
hette Pierre och flyttade tillbaka till Frankrike när han gick i konkurs.
Hans anor i Frankrike har jag fått tag på, vi har också förgreningar till
Frankrike, Slovakien och Ungern via Ludvigs mor som härstammade från de la
Rose släkten i Malmö. Om du vill kan jag skicka mitt material till dig.
Tyvärr har jag lite strul med mailen just nu. In går bra men jag har problem
att skicka. Min härstammning från Ludvig ser ut så här:
Ludvig f 1809--Anna Matilda f 1834 gm Erik Olsson f 1836 i Risbäck--Pär
Mikael Eriksson f 1861 gm Abba Lisa Olofsdotter f 1861--Erik Johan Persson f
1885 gm Lina Karlsdotter f 1898-- Sickan Persson f 1938 gm Emil Wallin f
1933-- Lilla jag f 1963.
Hur ser din väg ut från Ludvig?
Jag har i höst fått kontakt med släkt i Stockholm som har besökt våra
släktingar nere i Frankrike. De hade mycket roligt att berätta om de
besöken. De har varit ned 2 ggr till Perpignan där släkten lever idag.
Vill du ha mer info är det bara att du hör av dig
mvh Kjell-Ivan Wallin

2007-09-10, 14:53
Svar #3

Ulla Maria Algotsson

cHej alla  har läst det här flera gånger nu.Så nu måste jag skriva jag heter Ulla Algotsson 1957 min mamma hette Eva Matilda söderman 1912 hennes pappa Israel Anton söderman 1887 Mamman till Anton var Matilda Johanna Månsdotter 1864 Som var dotter till Catarina Johanna Ludvigsdotter som var dotter till Fransmannen Ludvig Christian Salvador Foussenete f 18090526 d 18920928 Som var son till sergant vid det i pommern uppsatta regimentet Pierre Foussenete 1778 Montprllier Frankrike som fick barn med Anna Maria Borgström.Pierre var borgare och skräddarmästare i stockholm rymde åter till Frankrike 1817 från hustrun och barnen Anette Elisabet f 1811 g Gustav Johan Blomberg Åbo Aurora Matilda f 1813 g Johan Petter Rahm f 1813 Johan Oskar August f1815 g Birgitta c .Öberg f 1818 Öregrund MVH ulla

2011-05-01, 10:40
Svar #4

Utloggad Bert Ivarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-10-01, 19:41
    • Visa profil
    • ettbtresverige-solidaritet.se
hej det var bert igen .du skriver om släktingar i stockholm och perpignan.det vore kul att få veta mera

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna