ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kvillinge, husförhörslängd, 1866-1870, sid. 509, vart flyttar Tilda Wilhelmina Brostedt med sonen Karl Hjalmar u.ä?  (läst 379 gånger)

2002-01-16, 18:45
läst 379 gånger

Per Skjöldebrand


 
I Husförhörsläng 1866-1870 Kvillinge sn(E) sid. 509, utflyttar dottern Tilda Wilhelmina Brostedt f.1850 med sin nyfödda son, Karl Hjalmar, utom äktenskapet. Men vart?
Hjälp att komma vidare mottages tacksamt!
mvh
Per Skjöldebrand Örebro

2002-01-16, 19:42
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil

2002-01-16, 20:01
Svar #2

Per Skjöldebrand

Hej Ann-Britt!
Om det hade varit så väl ändå. Nej, böckerna är konsekvent förda så om personen flyttar inom socknen så anges sidnummer i första kolumnen. Annars står där den nya orten, datum (i bästa fall) och Utflyttningsattestens nummer.
Jag borde tidigare berättat om kulomnrubrikerna, de skiljer ju ibland från längd till längd.
Däremot har jag en känsla av ett orten i fråga är i närheten i Östergötland men inte i Kvillinge socken.
Hälsningar/Per

2002-01-16, 20:44
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Per!
 
Kan det möjligen vara en lite egen förkortning av Norrköping? Nkng.
 
Mvh//
Lotta

2002-01-16, 22:03
Svar #4

Per Skjöldebrand

Tack Lotta! Jag tror du löste det åt mig.  
Jag kom in på rätt spår.
Hennes bror flyttar dit 2 år senare. Och förkortningen används på flera ställen i längden och då ser jag det klarare än ovan.
Nu får jag kasta mig över Norrköpings, i bästa fall väl förda, inflyttningsländer för 1869 :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna