ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dagsberg, AI:2, 1792-1801  (läst 593 gånger)

2011-05-19, 23:46
läst 593 gånger

Utloggad Torleif Malm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2014-12-09, 15:25
    • Visa profil
Jag har letat mig ner i min mors släkt och hittat en anteckning som är lite svår att tolka, Under Fadern John Wallmans namn tycks det stå båtsman, kan det stämma? Det står något mer också men det kan jag inte läsa. Inte heller kan jag tyda hans födelsesocken. Modern tycks vara född i Kila men jag hittar henne inte i  födelseboken från Kila socken i södermanland. Det finns ett Kila på Åland, men bara en by i Jomala socken inte som en självständig socken. Kan mina förfäder ha varit åläningar, det fanns tydligen gott om indelta båtsmän där under slutet av 1700-talet.  
 
Tacksam för hjälp
 
Torleif Malm

2011-05-20, 10:25
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
FördubblingsBåtsman.
 
Gaml. byn (kanske Gamleby sn (H)?), det verkar inte ligga i Dagsberg som dotterns födelseort Bråborg. Kila i Sörmland ligger ju väldigt nära så det verkar väl vara den troligaste födelseorten.
 
Jonas Wattman gifte sig 1792 9/9 i Kila sn (D) med Katarina Månsdotter. Han står som fördubblingsbåtsman och hon som piga vid Stafsjö. Hon bör vara identisk med den KM som enl hfl kom 1789 från Krokek sn till Stora Ålberga och därifrån flyttade 1791 till Stavsjö bruk.
 
Mvh, Henrik
 
(Meddelandet ändrat av Teofil 2011-05-20 10:26)
Henrik Mosén

2011-05-20, 11:06
Svar #2

Utloggad Torleif Malm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2014-12-09, 15:25
    • Visa profil
Stort tack!
 
En fördubblingsbåtsman var tydligen en ersättare för den ordinarie båtsmannen. Jag ska leta i Gamlebys register och se om jag hittar honom där
 
Torleif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna