ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hällestad och Tjällmo tingslag AI:44 (1793-1795)  (läst 581 gånger)

2012-03-17, 11:57
läst 581 gånger

Utloggad Åsa Nicklasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 09:17
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle vilja ha hjälp av någon vänlig släktforskare att läsa vad mina förfäder har pysslat med. Jag har tittat i domboken och hittat något som rör Nils Johansson i Tostebacka.  
 
1793 27 feb. paragraf 60 sida 127-130 (bild 67-69 i ADonline).
 
Är det någon som skulle kunna sammanfatta vad som hänt, så skulle jag bli väldigt tacksam.
 
Mvh
Åsa

2012-03-19, 21:56
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15326
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:55
    • Visa profil
Hej Åsa.
 
Nils Johansson i Tostebacka och Caisa Johansdotter i Jacobshytta tilltalades  
för  med hvarandra plägad olaglig köttslig beblandelse. Synden hade begåtts  
vid midsommartid året innan. I mars ska Caisas barn födas.
Nils nekade bestämt  och påstod att Caisa hade haft hemligt umgänge med  drängen Anders
Andersson i Kämpelandet.
 
Vittnen inkallades.
Drängen Petter Olsson hade  förra midsommaren sett Nils och Caisa ligga tillsammans i en säng.
Hon hade hållit honom om halsen. Petter hade också sett dem sitta på en bänk och Caisa hade lutat huvudet mot Nils bröst.
Pigan Stina Eriksdotter vittnade att  Nils själv hade  sagt att han och Caisa varit ihopa och pigan Maja Jonsdotter  
bekräftade att det alltid varit mycket väl  mellan Nils och Caisa och att de legat i samma säng.
 
Nu var Nils med halvt skäl besvärad  (två sammstämmiga vittnen var ett halvt bevis) och ålades värjemålsed  
men hellre än att den begå på tog han sig lägersmålet.
 
Utslaget blev att Nils skulle böta 2 Rd 16 skilling och Caisa 1Rd 32 skilling till Godegårds kyrka  
och  undergå hemlig skrift och avlösning . Till häradet skulle han böta 1 Rd  16 skilling och hon 32 skilling,  
eller arbeta av böterna om de inte kunde betala.
Till Caisas barn skulle Nils betala i ett för allt 10 Rd antingen det föddes levande eller ej.
 
 
MVH
Eva Dalin

2012-03-23, 08:30
Svar #2

Utloggad Åsa Nicklasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 09:17
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Tack så jättemycket för läshjälpen! Jag råkade hitta detta i domboken av en slump och kände igen namnen. Jag kunde tyda lite här och där, men tack vare dig har jag nu ett sammanhang. Ett stort TACK!
 
Mvh
Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna