ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torslunda  (läst 628 gånger)

2013-01-10, 20:21
läst 628 gånger

Utloggad Hans Eklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2015-01-20, 08:54
    • Visa profil
Hej,
 
kan någon läsa varifrån Hindric och Brita kommer, vänster sida, Kalkstad 3. Jag trodde Hindric var från Saksnäs men det verkar inte stämma, Britta ser ut som Kalle... men knappast Kalleguta?
 
Tacksam för all hjälp.
 
Hans Eklund

2013-01-10, 23:40
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Du har inte skrivit vilken volym och sidnummer (eller åtminstone årtal) det handlar om?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-01-11, 10:40
Svar #2

Utloggad Hans Eklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2015-01-20, 08:54
    • Visa profil
Oj, det skulle varit med en bild i mitt inlägg, det gäller Husförhör 1800-1824 Torslunda. Sidan 109 ska det vara, Hindric och Brita, varifrån kommer de?
Husförhör
 (134.5 k)

Gid 164.7.29200
mvh
 
Hans

2013-01-11, 11:29
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej igen Hans!
 
Jag får det till att Hindric kommer ifr. Täf:rum, alltså från byn Tä(f)velsrum i Torslunda socken. När det gäller Brita verkar det handla om ett efternamn, det står ju Brita Nilsd. Kallerbom. Däremot står det att hon är f. i Kstad, vilket bör vara byn Kalkstad, också i Torslunda socken. Man kan väl tänka sig att prästen, som ju kände socknens byar väl, nöjde sig med att skriva förkortningar för platser inom socknen.
 
För säkerhets skull kontrollerade jag med Torslunda födelsebok, och visst stämde min tolkning - både Hindric och Brita är födda i Torslunda. Hindric föds mycket riktigt 1780 18/12 i Torslunda, son av hemmansbrukaren Jöns Olofsson och hans hustru Elin Jonasdotter i Täfvelsrum (Torslunda C:3, s. 135), medan Brita föds 1778 14/10 i Torslunda, dotter av enrolleringskarlen Nils Olofsson Callerbom och hans hsutru Carin Andersdotter i Kalkstad. (Torslunda C:3, s. 121).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-01-11, 12:25
Svar #4

Utloggad Hans Eklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2015-01-20, 08:54
    • Visa profil
Ett stort tack Markus för fin hjälp. Nu kan jag leta vidare efter min farmors mormors mormors föräldrars (Callerbom) föräldrar. Har själv sommarhus på Öland sedan snart 15 år men helt utan vetskap att jag hade släkt från den vackra ön. Farmors mormor Emma lämnade Öland (Lenstad 3)i slutet av 1870-talet tror jag och träffade en värmlänning (Bjurbäck) och bodde två år i stockholm. Det gjorde tydligen att ett av hennes barn återkom till Stockholm och Gamla stan och resten är historia (jag bor i Stockholm).
 
mvh
 
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna