ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räpplinge, C:1, sid 552  (läst 503 gånger)

2009-03-23, 10:17
läst 503 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Den 13 juni wigdes Måns Larsson och Cherstin Mattsdotter båda ?
sedan blir jag mer osäker står det båda Lars Stenssons plus sista ordet som jag inte kan tyda alls.
 

 
Mvh
 
Birgitta

2009-03-23, 17:30
Svar #1

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Lägger in två bilder till där jag tror att det står Anders Svinhufwud men är inte säker. Behöver alltså hjälp med att bekräfta att jag läst rätt.
 

 
 
 
Stämmer min tydning av namnet så undrar jag om det kan röra sig om ett båtsmansnamn eller om det fanns vanliga släkter med detta namn? För mig är Svinhufwud så förknippat med den adliga släkten.
 
Mvh
 
Birgitta

2009-03-24, 01:32
Svar #2

Emelie Hermansson

Hej Birgitta!
 
Beträffande den andra bilden: Visst står det Swinehufwud. Dock kan jag inte uttala mig om, huruvida det gäller adelsätten eller ej, men enligt mina personliga erfarenheter verkar det inte särskilt troligt, att en soldat antog ett namn liknande detta. Vilken församling, och vilket år, rör det sig om? Ytterligare forskning måste utröna namnets härstamning.
 
Hälsningar,
Emelie

2009-03-24, 09:30
Svar #3

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Emelie
 
Det är två olika notiser den ena från 1693 och den andra 1696 från Räpplinge. Notiserna finns på Räpplinge C:1 s. 487 och 488. Bäst att tillägga att det inte är min ana utan jag snubblade över namnet när jag satt och kollade dödboken för Räpplinge för denna tid. Synd att du inte kunde tyda vad som står på den översta bilden för den rör mina anor.
 
Mvh
 
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 24 mars, 2009)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna