ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köping, C:2, sid 743  (läst 379 gånger)

2011-10-11, 15:14
läst 379 gånger

Utloggad Anna Stahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-08-26, 19:51
    • Visa profil
Hej!  
Jag har misslyckats med att läsa anmärkningen om Nils, oäkta son till Brita Pehrsdotter i Dalby. Texten finns längst ner på s 743 i Köping C:2 (1734-1790)Genline, AID: v40394.b375.s743. Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig!
Vänliga hälsningar
Anna

2011-10-11, 16:06
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Qwinfolket Brita Pehrsdotters i Dahlby oägta barn hemma döpt at Herr Comminister Hoflund.
Faddrar: Pehr Larsson och drängen Måns Månsson, Hustru Carin Andersdotter, och pigan Carin
Månsdotter, alla hemma i Dahlby. NB. Qwinfolkets föräldrar och grannarne betygade enhälligt
på det högsta för Herr Comministern, det de aldrig kunnat förstå, at hon warit hafwande,
och än minder kunde de säija, ho Lägersmannen wara månde. Och ehuru Herr Comministern be-
mödade sig, att få barnaföderskans egen utlåtelse, kunde han dock icke förmå henne til
at tala et enda ord med sig eller andra. Om sådant skedt af tredsko, eller siukdom, wiste
ingen at säija. NB. Ifrån den stund hon haft känningar af barnawärk, hade ingen hördt  
något ord af hennes mun.
 
Mvh
Irene Johansson

2011-10-11, 16:47
Svar #2

Utloggad Anna Stahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-08-26, 19:51
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen! Nu slipper jag grubbla mer över detta.
 
Mvh
Anna Stahl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna