ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räpplinge, C:3, sid 135  (läst 702 gånger)

2003-05-18, 17:15
läst 702 gånger

Birgitta Ohlsson

Den 25 December föddes och den 29 dito döptes oägta barnet Anna Maria ifrån Ramsättra i Köpings socken. Fadern oangiven?. Modern pigan Brita Stina Andersdotter ifrån Tomteby.
Pigan framfödde barnet 26 år gammal. Faddrar bonden Olof Andersson och.... Anna Larsdotter. Sockenskräddaren Anders Nilsson och.... Stina....Peter Andersson...  
 
fortsättningen och de ord som jag prickat ser jag inte vad det står. Någon kanske kan hjälpa mig som också har dessa kort hemma? Hoppas det.
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2003-05-18, 18:55
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Här är faddrarna: Bonden Olof Andersson och dess hustru Anna Larsdotter. Sockenskräddaren Anders Nilsson och dess hustru Stina Jonsdr, samt Drängen Peter Andersson och Pigan Anna Andersdr. Alla i Tomteby.
 
I övrigt står det 'fader oangifven'. En sats har fått paranteser, där ser inte jag vad det står som första ord: '(... framfödt barnet,)'. Det ser ut som sochen, men det är nog fel.
 
mvh Lennart

2003-05-18, 21:43
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Lennart
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen och att du svarade så fort. Nu har jag ju då förståss en följdfråga. Är du säker på att det står ”dess hustru” Anna Larsdotter? Anna Larsdotter var Brita Stinas mor och hennes far hette Anders Eriksson. Det kan ju förståss vara en helt annan Anna Larsdotter som är fadder med sin make, jag tog det nog lite för givet att det var modern som nämndes. Pigan Anna Andersdotter är troligen en syster till Brita Stina i alla fall. Det du inte kan läsa, står det inte ”Pigan framfödde barnet 26 år gammal? Det står ju något om Köping sochen är det det du menar? Jag kan inte kolla ikväll för jag har inte mikrokortsläsaren hemma.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-05-18, 22:02
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej igen Birgitta!
Jag lägger in en bild här (från genline, gid 145.21.38000) - alltså Räpplinge CI:3 sid 135), så du och andra kan se. Bilden är inte den bästa.

Men nog står det dess hustru Anna Larsdotter. Det jag inte ser är ... i 'pigan Brita Stina Andersdotter ifrån Tomteby,(... framfödt barnet,) 26 år gl.' Ser ut som socken, men det  ger ju inget sammanhang.
 
mvh Lennart

2003-05-18, 22:09
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej igen Lennart
 
Står det inte Modern, pigan Brita Stina Andersdotter? Nu ser jag förresten att det står som du säger om dess hustru, kan ju inte gälla Brita Stinas mor då.
 
Tack för all hjälp, det var snällt av dig.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-05-18, 22:14
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Glömde ju
 
(pigan framfödt barnet) 26 år gl. Står det inte så?
 
Mvh
 
Birgitta

2003-05-18, 22:18
Svar #6

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej!
 
Kan det inte stå Modern, pigan Brita Stina Andersdotter ifrån Tomteby, (der hon framfödt barnet,) 26 år g.
 
Mvh Stefan

2003-05-18, 22:24
Svar #7

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Birgitta!
Meningen börjar 'Modern, pigan' etc precis som du säger. Det jag inte ser är första ordet mellan paranteserna. 'Pigan' tycker jag inte heller stämmer, var är nerstapeln i p? Man luras lite av ett kommatecken före, en parantes och ett kommatecken från raden ovan.
 
Stefans förslag 'der hon' leder klart, så står det nog.
 
mvh Lennart

2003-05-18, 23:12
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hej Lennart och Stefan
 
Jo, det stämmer nog att det står der hon
 
Jag trodde nog att det stod pigan och att nedstapeln på p:et skymdes av parentesen.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-05-19, 17:55
Svar #9

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
En tolkning av ovanstående text.
 
Den 25 December föddes och d. 29 dito döptes oägta
barnet Anna Maria ifrån Ramsätra i Köpings Socken,
Fader oangifven. Modern, pigan Brita Stina An-
dersdotter ifrån Tomteby, (der hon framfödt barnet,) 26
år gl. Faddrar: Bonden Olof Andersson och dess hustru
Anna Larsdotter. Sockenskräddaren Anders Nils-
son och desss hustru Stina Jonsdr; samt Drängen
Peter Andersson och Pigan Anna Andersdotter i Tomteby.
 
Mvh
Britt Maria

2003-05-19, 21:15
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Hej Britt Maria
 
Tack för hjälpen det är nog precis vad det står. Undrar bara vilka dessa faddrar var, om de var släkt eller? Anna Andersdotter är nog en syster till Brita Stina men vilka var de andra? Jag vet att modern Brita Stina var född i Övra Wannborga i Köpings socken. Tomteby ligger ju i Räpplinge socken. Undrar varför hon födde sitt barn i Tomteby?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna