ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räpplinge, AI:4, sid 41  (läst 299 gånger)

2005-04-17, 20:13
läst 299 gånger

Birgitta Ohlsson

Pigan Brita Stina och dess oägta dotter men vad står det mer? Jag tycker att det står Maria men nästa ord ser jag inte alls. Skulle även uppskatta om någon kunde tyda vad som står i marginalen på samma sida. Bild 2
 

 

 
Mvh
 
Birgitta

2005-04-18, 08:05
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2203
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:12
    • Visa profil
Jag får början av senare bilden till
 
Bräcklig 82
Anna Stina heml(ig) kyr-
koplikt för --- ----

2005-04-18, 14:17
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Heikki
 
Tack för hjälpen. Jag tycker att det ser ut som om det står Maria Gustava på den första bilden. Då kan jag konstatera att det inte är rätt person jag hittat. Den jag letar efter hette Anna Maria och när hon föddes står följande noterat i kyrkoboken: Den 25 dec föddes och deb 29 dito döptes oägta barnet Anna Maria ifrån Ramsättra i Köpings socken. Fadern oangiven. Modern pigan Brita Stina Andersdotter från Tomteby, (der hon framfödt barnet) 26 år gammal. Faddrar: bonden Olof Andersson och dess hustru Anna Larsdotter, sockenskräddaren Anders Nilsson och dess hustru Stina Jonsdotter samt drängen Peter Andersson och pigan Anna Andersdotter, alla  Tomteby.  
 
Det konstiga är att det står Anna Maria från Ramsättra. Hon var ju född i Tomteby enligt notisen och därifrån kom ju även modern enligt texten? Modern var själv född i Övra Wannborga, Köping 1808-01-15. Jag har sett att Brita Stinas födelseuppgifter inte stämmer med de som står i hfl men det har jag hört att dessa uppgifter inte alltid gör. Likaså verkar det lite märkligt att den oäkta dottern bär samma namn som bonden på gårdens dotter. På den första bilden under Maria Gustava ser det ut som om det kan stå fader men det är svårt att se pga strecket som står där?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-04-18, 17:17
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2203
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:12
    • Visa profil
Birgitta, efter att Du sade det, ser jag också att det står Maria Gustava.
 
På samma bild tycker jag mig kunna se namnet Anders Brun strax efter den överstrukna texten.
 
Mvh Heikki

2005-04-18, 17:28
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Heikki
 
Tack för ditt svar. Nu tror jag mig hittat rätt personer under Tomteby vilket jag så klart skulle tittat under från början. Ber om ursäkt för att jag ställde till det. Lägger in lite nya bilder där om du eller någon annan har lust att hjälpa mig tyda vad som står.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna