ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Räpplinge, AI:4, sid 119  (läst 527 gånger)

2005-04-18, 18:14
läst 527 gånger

Birgitta Ohlsson

Pigan Brita Stina Andersdotter f. 1808-01-15 fick en dotter utom äktenskapet Anna Maria f. 1835-12-25 i födelsenotisen för Anna Maria står  
 
âEURDen 25 December föddes och den 29 dito döptes oägta barnet Anna Maria ifrån Ramsättra i Köpings socken. Fadern oangiven. Modern, pigan Britta Stina Andersdotter ifrån Tomteby.
der hon framfödt barnet 26 år gammal. Faddrar bonden Olof Andersson och dess hustru Anna Larsdotter. Sockenskräddaren Anders Nilsson och dess hustru Stina Jonsdotter samt Drängen Peter Andersson och Pigan Anna Andersdr. Alla i TomtebyâEUR.
 
Det konstiga är att det står att Anna Maria var från Ramsättra men dopnotisen står införd under Räpplinge C:3 s. 135?  
 
 I hfl för Räpplinge AI:4 s. 119 hittade jag de båda. Problemet är att födelseuppgifterna på modern inte stämmer med de jag har? Det står att hon var född 1807-09-23 om jag läst rätt?  Det verkar som om Brita Stina flyttade till Tomteby från Köping 1836 men vart flyttar hon 1838? Vad står det i första kolumen för de båda? Jag tycker att det står Jonsdotter på Anna Maria men hon skall ha hetat Andersdotter hon också? På sista bilden står en massa text som jag inte kan tyda alls, vore jättetacksam om någon ville försöka tyda den.
 
Tackar på förhand.
 
Mvh
 
Birgitta
 
 
 
 
 
 

2005-04-18, 18:41
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Lite har jag nu lyckats tyda. Eftersom jag tyckte att det står något om att hon vigdes i mars 1838 så kollade jag upp lämpliga kandidater. Hittade då en Brita Stina Andersdotter från Tomteby som gifte sig med en Båtsman Nils Asp från Sättra, Gärdslösa. Då ser jag klart att det står Gärdslösa på orten som Stina Brita flyttar till 1838. Behöver ändå lite hjälp med att tyda resten av texten på den sista bilden och det som står i första kolumen efter mor och dotters namn.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-04-19, 12:29
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2203
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:12
    • Visa profil
B---- ifr. Ramsättra
1836 10/4 undergick Brita Stina
Heml(ig) kyrkoplikt. Beg(ått)
lönskaläge (?)---- ----- ----- Vigd
1838 12/3 (?) med --s -- A-
i Sättra S: Gerdslösa
 
Mvh Heikki

2005-04-19, 17:58
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Heikki
 
Ja det är inte lätt att se vad som står i första ordet, det verkar vara ett s eller ett h framför j:et i alla fall men det hjälper mig inte ett dugg. Du kan inte se vad som står i kolumnen efter de bådas namn på bild 1? Vad innebar det att undergå hemlig kyrkplikt? Nils Asp hette den hon gifte sig med i alla fall. Jag är också så osäker på om det är rätt person med tanke på att hennes födelsuppgifter skiljer sig så markant mot de jag har men när det gäller dottern stämmer det på datumet förutsatt att det står 1835 vill säga?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-04-19, 18:36
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Birgitta!
 
Jag tror att det första ordet är Barnhjelp.
 
Mvh//
Lotta

2005-04-19, 19:50
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Hej Lotta
 
Jag tycker också att det står barnhjelp när du säger det men blir inte meningen lite konstig då - Barnhjelp ifrån Ramsättra? Vet du vad hemlig kyrkplikt betyder? Hon blev ju kyrktagen 3 månader och 16 dagar efter barnets födelse vilket jag läst att man skulle bli 40 dagar efter förlossningen om barnet föddes inom äktenskapet? Kan man dra några slutsatser av detta? Tjatar även vidare om att det skiljer sig så mycket mellan uppgifterna i hfl och kyrkboken när det gäller Brita Stinas födelseuppgifter: Är det rimligt att det skiljer så mycket som mellan 1808-01-15 (kyrkboken) till 1807-09-23 (hfl). Jag är nämligen rädd för att jag kanske inte hittat rätt personer även om uppgifterna om dotterns födelsetid stämmer på datumet och att Ramsättra nämns både i dotterns födelsenotis och i ovan nämnda notering i hfl. Jag kan inte hitta någon Brita Stina Andersdotter född i Ramsättra men väl en i Övra Wannborga och då född 1808-01-15. Hur kan jag gå vidare?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-04-19, 21:16
Svar #6

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4766
  • Senast inloggad: 2024-06-11, 19:16
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Med hemlig kyrkoplikt menas att hon fick erkänna sina synder (oäkta barn) enskilt inför prästen.

2005-04-20, 12:23
Svar #7

Birgitta Ohlsson

Tack för svaret. Var det vanligt att man fick erkänna sina synder enskilt med prästen vid denna tid eller kan det ligga något annat bakom?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-04-20, 13:22
Svar #8

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4766
  • Senast inloggad: 2024-06-11, 19:16
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det var nog en relativt vanlig kyrklig bestraffning.
 
Man kunde även få undergå uppenbar kyrkoplikt och då fick man bekänna sina synder inför hela församlingen i kyrkan.

2005-04-20, 20:21
Svar #9

Birgitta Ohlsson

Jaha då förstår jag. Hittade en text om detta men där kallades det för uppenbar- och enskild skrift. Tack för förklaringen.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna