ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köping, F:1, sid 370  (läst 785 gånger)

2004-09-11, 16:38
läst 785 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Skulle någon kunna hjälpa mig att tyda texten gällande Anna Larsdotter som dog 1779-01-04 som det står om i dödboken på sidan 370? Det ser ut som om hon fött 11 barn varav endast 2 söner och en dotter överlevde någon längre tid?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-12, 11:17
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Lägger in en bild så kanske det är lättare att få napp;-). Passar även på att lägga in en bild på Annas makes dödsnotis (som jag tror)det är i alla fall.
 
Vad jag själv tycker mig kunna läsa är:
 
Anna Larsdotter Bonden Jöns Perssons i Nedra Wannborgas hustru född 1701 vid S. Andreas tid? Blev gift med ….. 1723 i november…… 55 år. Framfödt 11 st barn af hwilka allena 2 söner och en dotter…… sedan ser jag inget mer än att det står något om 4 månader och att hon blev 77 år och 2 månader. När var S. Andreas tid?  
 
Tittar man på gifta i november 1723 står det att det är en båtsman Jöns Planta som gifter sig med Anna Jonsdotter?? Kan det vara så att man ibland kallar Anna för Larsdotter och ibland Jonsdotter eller är detta ett helt annat par som jag hittat?
 
På maken? Ser jag något om ålderdomsbräcklighet och att han blev 82 år och 23 dagar det är allt. Skulle uppskatta om någon ville hjälpa mig att tyda vad det står i notiserna och även ha lite synpunkter på övriga frågor i mitt inlägg.
 


 
 


 
 
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-12, 11:38
Svar #2

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Birgitta, här är ett litet försök till att tyda den nedre notisen:
 
Jöns Pehrsson, en hederlig och ...dig uti Ned. Wanborga ... ...  af ålderdomsbräcklighet warit angripen och någon tid warit sängliggande ... ... född 1702 d 23 februarii, gammal 82 åhr 23 dagar
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-09-12, 12:18
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Yvonne
 
Tack så mycket för hjälpen. Kan det stå Båtsman i slutet av första och början av andra raden? Kanske det även står att sen flera åhr af ålderdomsbräcklighet? Jag kan inte tyda vad som står efter sängliggandes?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-12, 13:26
Svar #4

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej igen, Birgitta,
 
Jomen visst kan det stå sen flera åhr af..., det stämmer ju dessutom mycket bra ihop med sammanhanget!
 
...å så glömde jag s:et på sängliggandes... De orden som står därefter kan jag inte heller tyda, men jag undrar om de inte hänger ihop med födelsedatumet? Kanske Han var född 1702...
 
Jag tror att du kan ha rätt i att det står Båtsman också... Den där lilla snirkeln i början på B:et verkar lite förvillande, men när jag tittar på min fusklapp i hur man tyder den gamla tyska skrivstilen, så är det inte alls omöjligt.
 
Mvh
Yvonne

2004-09-12, 17:40
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Hej igen Yvonne
 
Jag tror att du har rätt i att det kan stå något om att han var född osv. Vad tror du om att det kan stå lydig eller dygdig båtsman? Hoppas någon kan hjälpa mig tyda texten i den översta bilden också.  
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-12, 18:19
Svar #6

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2203
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:12
    • Visa profil
Anna Larsdr:, Bonden Jöns Perssons i --- K.  hustru, född 1701 wed St. Andreae tid. Blef gift med denna sin --- ---- man, 1723 in Novemb: och under sammanlefnaden med honom uti något öfver 55 år, framfödt 11 st: barn, af hwilka allena 2 Söner och en dotter lefwa. --- har aldrig i all sin lifstid warit af siukdom sängliggande mer än af frossan (?): tils 4 weckor före sin död då hon angreps af ---
Gl: 77 år 2 månader.

2004-09-12, 18:29
Svar #7

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Ja, dygdig är vad jag också har funderat på om det inte skulle kunna stå... en hederlig och dygdig Båtsman, så brukade de uttrycka sig, så det låter inte alls otroligt.
 
Andreas/Anders har ju namnsdag den 30/11 (och hade det även 1701, enligt Egon Bosveds kalender), så kan det inte vara så att det är det datumet som avses?
 
Hälsningar
Yvonne

2004-09-12, 18:43
Svar #8

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4766
  • Senast inloggad: 2024-06-11, 19:16
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hon angreps av Swuldnad.

2004-09-12, 18:58
Svar #9

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4766
  • Senast inloggad: 2024-06-11, 19:16
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Och hon blef gift med denne sin än lefwande man,..

2004-09-12, 19:55
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Hej HeikkI och Yvonne
 
Tack för utmärkt hjälp. Anna dog i Nedra Wannborga. Tyvärr verkar det som om hon inte var född i Köping för jag kan inte hitta henne i födelseböckerna. Jag har ett rejält problem att tampas med. Det står ju i Annas dödsnotis att hon gifte sig i november 1723, om man tittar på köping, vigda C:1 s 269 står det att en båtsman Jöns Planta gifter sig 1723-11-17 med en Anna Jonsdotter? Men Anna hette ju Larsdotter? Saken blir ju inte direkt lättare av att en Jöns Persson gifter sig 1729-11-16 med en (jo just det) Anna Jonsdotter. Att försöka hitta alla 11 barnen blir nog ännu svårare pga detta. Jag får väl vänta och se om jag kan hitta någon lösning i hfl, tyvärr börjar de inte förrän 1766 om jag minns rätt.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-12, 20:46
Svar #11

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Birgitta,  
 
eftersom du inte hittar henne i födelseboken, kan det ju innebära att hon flyttar till Köping i samband med giftemålet. Det innebär i sin tur att vigseln kan stå i den församling där hon kommer ifrån och alltså inte alls i Köping... Det vanliga var ju att äktenskapen ingicks i kvinnans hemförsamling.
 
Ett förslag är att du kollar i de närmast omgivande socknarna efter både vigsel och födelse.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-09-12, 21:13
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Hej Yvonne
 
Jag har en CD med alla födda/vigda/döda i samtliga av Ölands socknar som K-A Björklund gjort plus mikrokort för Köping som berör denna tid. Om jag söker på alla vigda som finns så finns endast det par som jag nämnt som passar, Jöns Planta och Anna Jonsdotter så det måste vara rätt par. Det står att båda kom från Hörninge när de gifter sig, men det behöver väl inte betyda att de var födda där? Det står ju även i Jöns dödsnotis att han var båtsman. När det gäller Annas födelse så hittar jag ingen överhuvudtaget i någon av alla socknar som passar. Det kan väl bero på att många kyrkböcker börjar så pass sent antar jag. Jag får se vad husförhörslängderna kan berätta. Tack för all hjälp från alla inblandade och alla tips det uppskattade jag verkligen.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-14, 10:34
Svar #13

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Birgitta,
 
En variant kan vara att leta i de militära källorna efter båtsman Jöns Planta och se om man den vägen kan få fram ytterligare uppgifter. Om inte annat, så borde det gå att få fram när han antogs, respektive avskedades.
 
Så händer det tyvärr också ibland att de skriver in fel patronymikon på personer, så Anna kan ju faktiskt ha fått ett felaktigt patronymikon, vid något tillfälle...
 
Ett annat tips är att du kollar bouppteckningarna efter både Anna och Jöns.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-09-14, 21:09
Svar #14

Birgitta Ohlsson

Hej Yvonne
 
Tackar för alla bra tips. Jag hade för ett tag sedan rullor över flottan på hemlån men i dessa stod endast männen nämnda med sina riktiga namn alltså inga båtsmansnamn inga andra uppgifter fanns med som ålder eller antagnings- avskedsår. Det finns kanske andra slags källor man kan titta i. Bouppteckningar kan jag också pröva att få tag i men jag skall nog vänta tills jag får hfl för att se om där står något av värde. De borde väl komma endera dagen antar jag.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna