ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sommarkoloni på Norderön  (läst 758 gånger)

2001-12-12, 21:54
läst 758 gånger

Ingrid Wikberg

I slutet av 1940-talet var jag och min syster på en sommarkoloni på Norderön. Minns att vi åkte med ångbåt dit ( med Thom?e ?) Det var soligt, härligt, mycket bad, jordgubbsfest och de stora barnen spelade teater för oss små. Mer minns jag inte var endast kanske 4-5 år.
Känner någon till denna koloni? Vart låg den?
Hur länge användes den? Vem ansvarade för kolonin?
Finns någon historia nedskriven om den?

2006-11-24, 14:01
Svar #1

Siv Johansson

Ingrid.
Jag minns denna koloni också, men vad den hette och vart den låg minns jag ej. Jag var där år 50 eller 51, och kommer ihåg att vi fick ofta spela teater för fröknarna (sångteater). God mat och bra personal, det ända som inte var roligt var att var sjuk (isolering).
Hälsningar Siv

2009-08-16, 20:41
Svar #2

Utloggad Helge Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-12-12, 12:33
    • Visa profil
Ingrid och Siv.
Jag känner till lite om sommarkolonin på Norderön. Den låg på Norderöns sydvästra del i Västanede cirka 350 m från färjeläget uppe på en höjd med utsikt mot Marby och Hallen med Oviksfjällen bakom. Den användes fram till och med sommaren 1955, och drevs av Förstamajblomman (nu heter det Majblomman). Någon nedskriven historia känner inte jag till.
Fastigheten med byggnaderna från den tiden finns fortfarande kvar, och används som kurs- och lägergård.    
Hälsningar  
Helge}}

2009-08-17, 09:27
Svar #3

Ingrid Wikberg

Hej Helge! Och tack för information på en fråga som ställdes för så länge sedan...  
men mina barndomsminnen är levande just för att där spelades teater och alla bad samt jordgubbarna.
Jag ska titta på kartan över Norderön och har jag tur så kanske det blir ett besök på platsen där  
jag lekte som barn en kort period en sommar för så länge sedan.
 
Hälsningar
Inkan

2009-08-17, 11:20
Svar #4

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Tack Helge, ska åka förbi när jag har vägarna åt det hållet.  
Mvh Siv

2010-11-01, 01:20
Svar #5

Sten Magnusson

Hittade en flygbild på färjeläget vid sökning i Jamtlis bilddatabas Sofie och den båt som nämns ovan hette Thomée. Sedan fanns det bl.a. en som hette Östersund. Bilden tagen 1946 - 1950 enligt uppgift.
 
Länk dit  
http://bildarkivet.jamtli.com/sok.aspx?page=1&lan=J%c3%a4mtlands+l%c3%a4n&plats= norder%c3%b6n&extra=%c3%a5ngb%c3%a5t&rader=3&Kolumner=5
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna