ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kastlösa, AI:4, sid 69  (läst 686 gånger)

2003-05-17, 17:40
läst 686 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hejsan!
 
Nu har jag ett riktigt problem här!
På den första bilden ser man ju klart och tydligt vad det står (en massa oäkta barn bl.a)

Kastlösa AI:4 1837-1847 sidan:69  
 
Den andra bilden är det som prästen har skrivit ute i högerkanten. Kan någon hjälpa mig att tyda vad det står där? I födelseboken för Gabriel (den oäkta sonen) står det att mamman heter Anna Engström. Han kallar sig senare i livet för Gabriel Eriksson Petersson... var det vanligt att man hade 2 -son namn ?
Vad jag förstår så är ju inte Erik Engström far till Gabriel utan en som heter Peter. Kan det kanske vara så att Erik har försvunnit i nån storm eller nått? Han var ju ändå styrman...  
 
 
Mvh Nina

2003-05-17, 18:12
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
hej Nina !
 
Notiserna i hfl säger 'absolv[erad] i Kastlösa Sacristia 1841 21/..' som skedde tre gånger vid olika datum. Sen tror jag det står sidhänvisningar. De understa anteckningarna ser jag inte riktigt.
 
I födelseboken 1840 för Gabriel finns en notis där det (ngt otydligt) står 'styrm.h. Anna Stina Engström ... och absolv. d. 21 mars 1841, efter att hafva ärlagt 26 .. banco böter och 32 sk t. kyrkan för 1a resan enfaldt hor.'
 
Det var alltså så att hon hade något på sidan om, kanske när mannen var till sjöss. Jag har inte sett på de andra barnens födelsenotiser.
 
Dubbla son-namn ser man ibland, men det är ej vanligt. Det ena kan då vara faderns, det andra efter en styvfader etc, alltså använt som släktnamn.
 
Lennart

2003-05-17, 18:57
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nina, ett tillägg.
Vad jag ser av senare hfl, överfördes Erik Gustaf Engström 1865 till obefintliga, med kommentaren 'borta i många år'. I AI:5 (s 107) finns även en sån not, men lite svårläst. Jag lägger in en bild på den här:

Det är alltså översta raden det gäller. Siffrerna här kanske anger hur länge/sedan när han varit borta. Så han var kanske borta redan när hustruns alla barn kom till.
 
mvh Lennart

2003-05-17, 19:34
Svar #3

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Tack så hemskt mycket Lennart! :-)
mvh Nina

2003-05-17, 19:46
Svar #4

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Lennart!
Nu kommer en sån där dum fråga igen då... men vad betyder banco böter och 32 sk?
32 sk... vad står sk för?
är det en förkortning av silver eller nått?
mvh Nina

2003-05-17, 20:03
Svar #5

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nina!
Det var otydligt skrivet av mig. sk = skilling. Texten var ju lite svårläst där, men jag tror att hustrun dömdes att betala 26 riksdaler 32 skilling banko i böter. Summan motsvarar 80 daler silvermynt i den äldre räkningen. Därtill skulle hon att betala 32 skilling banko till kyrkan. Straffet bör ha utdömts på häradstinget.
 
mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna