ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Andersdotter från Porsgöl, Augerum  (läst 643 gånger)

1999-07-14, 19:10
läst 643 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Denna kvinna var dövstum och födde åtminstone två oäkta barn, Anders och Elin. Jag har tyvärr inte kvar vilket årtal, men det var på 1770 - 1780 - talet i Augerum socken. Sonen Anders Nilsson bor sedermera på Lillö i Rödeby socken. Fadern till Elin, Annas oäkta dotter, utgavs i ÖHT protokoll för att vara en båtsman, tyvärr är mina uppgifter borta och jag undrar om någon kan hjälpa mig?

1999-07-14, 22:50
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Happy!
 
I PLF:s databas hittade jag följande, som kan hjälpa Dig att komma ihåg en del.
 
* Döda på 1700-talet i Augerum  
1775????:Kierstin ?:Oäckta Flickebarn:Elmtemåla:Qwinfolket Anna Andersdot:Okiänd Barnsiuka:5 M:17750811:?
 
* Födda på 1700-talet i Augerum  
17750301:Kierstin*:Johannes ?, Lös Carl**:Anna Andersdotter, Qwinfolk:Emtemåla:*Oäckta Flickobarn. **Ifr
17750325:Anders*:? ?, ?:Anna Andersdotter, Qwinfolk:Flymen Östragården:?
17780726:Maria:Måns Olsson-Ström, Afskieddad Båtsman:Anna Andersdotter, ?:Augerum:?
 
* Vigda på 1700-talet i Augerum  
17791103:Ola Johansson, Reservekarlen:Flymen:Anna Andersd, Pigan:Flymen:?:?
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

1999-07-16, 01:14
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej och tack för hjälpen! Jag tror väl att den Kierstin som föds kan vara ett av Annas oäkta barn. Hon fick i alla fall en dotter, Elin, och hon döpte sitt enda barn till just Kerstin. Det står så här i födelseboken för Augerum, okänt årtal: Den 16 Junii föddes döfva och ( dumma?)
Quinfolcket Anna Andersdotters oäckta flickebarn uti Porgöl. d. 20 Dito Christnades barnet och kallades Elin. Till barnafader kan ingen säker anledning gifvas.
Denna Elin, som fick patronymikon Nilsdotter, gifte sig 1803 med Olof Mårtensson i Norra Flymen i Augerum. Elin dog 13 - 7 - 1818 därstädes.
Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur ni söker när ni söker i PLF, det skulle kanske göra det lättare att ställa sina frågor mera korrekt?
I vilket fall som helst, det är ett underbart hjälpmedel och jag har redan haft indirekt nytta av det! Så tack igen...
Och så undrar jag rent allmänt om det är bekant om hur kyrkan såg på dessa människor med handikapp, i Anna Andersdotters fall så var hon ju dövstum. Fick t ex döva människor konfirmera sig? Om inte, var dom då tillåtna att ingå äktenskap? Anna fick minst två, kanske fler, barn utan att vara gift...( Det finns inga oäkta barn, bara ogifta föräldrar!) Skulle vara tacksam för information om hur det förhöll sig med detta.
Hälsningar Happy Svensson, Göteborg

1999-07-16, 08:05
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
PLF:s databas är uppbygd av enkla textfiler där posterna ligger sekventiellt dvs efter varandra i en löpande följd.
 
Man kan söka på vad som helst som ngår i posten t ex datum, förnamn, efternamn, titel, dödsorsak, ortnamn eller överhuvud taget vad som finns noterat i respektive notis i kyrkoboken.
 
Eftersom vi skriver in allting bokstavstroget när det gäller stavningen så kan vi få fram alla möjliga varianter på stavningar.
 
Vi kan med hjälp av specialtecken få fram alla tänkbara stavningar av t ex Hemmingsson med en enda sökning.  
 
He*ä*m+ingz*s+on ger alla de stavningar, som vi överhuvud taget har hittat i databasen.
 
e* ersätter noll, ett eller flera e
ä* ersätter noll, ett eller flera ä
m+ ersätter ett eller flera m (minst ett m)
. ersätter ett tecken, vilket som helst
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna