ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Odensvi F:1 sid 63  (läst 837 gånger)

2011-07-15, 16:22
läst 837 gånger

Utloggad Claes Björkstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:24
    • Visa profil
Tacksam för läshjälp betr. min anfader Per Olsson från Mesta som avled 25 mars 1765. Det står en hel del som verkar mkt intressant men som jag har svårt att tyda. Finns det någon kunnig vore jag ytterst tacksam för översättning!
 
Följande klarar jag:
 
Begrovs....Per Olsson ifrån Mesta född .... 1693 den 14 januari av fadren Olof Larsson och  .... hustru Ingebor Jonsdotter.
................livsoldaten för....på...Commenderad förstone till Skåne 1710, till Pommern 1711, till .....Hollstein 1712.....aktionerna vid Gadebusch1) och Tonningen......
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Claes_B 2011-07-16 12:31)

2011-09-18, 16:03
Svar #1

Utloggad Cristoffer Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 13:53
    • Visa profil
Begrofs rusthållaren Per Olsson ifrån Mesta, född.....år 1693 den 14 jan: af fadern Olof Larsson och ...hustrun Ingebor Jonsdotter. Blef soldat för Lersättersroten år 1710, och .......................Commenderad såsom till Skåne 1710, till Pommern 1711, till .........Hollstein 1712, .....af actionerna vid Gaddebus? (Gadebusch)och Tönningen.
 
Jag har såsom du svårt att tyda något mer av texten, bara vissa ord här och där.  
Tydligen så tillhörde han det efter Poltava nyuppsatta västmanländska regementet.  
Det verkar inte som att han deltog i slaget vid Helsingborg 1710, utan snarare att han någon tid efter slaget anlände till Skåne och skeppades över Östersjön till svenska Pommern. Han verkar därefter ha deltagit i slaget vid Gadebusch 1712-12-09, samt vid kapitulationen vid Tönningen år 1713-05-06.  
Om han gick i fångenskap eller inte kanske den fortsatta texten berättar.  
 
Själv har jag flera anfäder som vid olika tillfällen stred under Karl XII, varav en från Odensvi. Det är roligt eftersom det finns mycket litteratur inom ämnet.
 
Hoppas någon mer läskunnig kan hjälpa dig med detta.
 
MVH
 
Cristoffer

2012-04-01, 12:41
Svar #2

Utloggad Inger Ullvin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-12-31, 16:43
    • Visa profil
Jag undrar om någon av er fått hjälp med att läsa det ni undrade över. Per Olsson från Mesta var även min förfader och jag klarar inte heller att läsa mer än spridda skurar... och det verkar stå en hel del intressant.
Hör gärna av er om ni fått hjälp!
 
Vänliga hälsningar
Inger Ullvin

2012-04-13, 13:42
Svar #3

Utloggad Cristoffer Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 13:53
    • Visa profil
Även jag har denne Per Olsson som förfader har jag nyligen upptäckt. Han är född den 14 jan 1693 i Mesta, och son till Ryttaren Olof Larsson och hustrun Ingeborg Jonsdotter. Ingeborg gifter 1703 om sig med Per Persson från Lersäter.
 
Jag har en annan anfader från Lersäter vid denna tid, som även han heter Per Olsson. Han är född den 23 maj 1794 i Lersäter, föräldrarna är Olof Larsson och Marit Larsdotter.
 
Båda Per Olsson är närapå jämngamla och kommer att bli soldater på samma rotenrummer vid olika tillfällen.  
Jag tror att det som står i dödsnotisen för Per d.ä har förväxlats med Per d.y.  
 
Jag förklarar här lite snabbt hur det ligger till,
enligt generalmönsterrullorna för Västmanlands regemente, Majorens kompani, år 1712, 1714-1715 och 1721.
 
Per Olsson d.y blir soldat år 1710 för Lersätersroten nr.119 med soldatnamnet Elg. Han ankommer till regementet som är i Skåne den 10 okt 1710. Vid generalmönstringen 1714-1715 står det skrivet att han är fången i Danmark, och roten har istället inställt Pehr Olofsson (Per d.ä) den 14 maj 1714.
 
När Per d.y kommer hem från fångenskapen (i Danska Norge) år 1719, är nummret upptaget av Per d.ä, varav Per d.y blir transporterad år 1720 till nr.122 på Fröbbestaroten. Senare flyttar han till Västra Skedvi, där han även avlider. Hans dödsnotis bekräftar att han skall ha blivit soldat år 1710, och att han suttit i fångenskap i Danska Norge.
 
Den historiekunnige prästen i Odensvi som skrev dödsnotisen med alla de viktiga händelserna och årtalen, har förväxlat de båda.
 
Hör av dig om du vill veta mer, eller om du vill ta del av källorna.
 
Mvh
Cristoffer Stenberg
 
(Meddelandet ändrat av C_Stenberg 2012-04-13 16:58)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna