Även jag har denne Per Olsson som förfader har jag nyligen upptäckt. Han är född den 14 jan 1693 i Mesta, och son till Ryttaren Olof Larsson och hustrun Ingeborg Jonsdotter. Ingeborg gifter 1703 om sig med Per Persson från Lersäter.
Jag har en annan anfader från Lersäter vid denna tid, som även han heter Per Olsson. Han är född den 23 maj 1794 i Lersäter, föräldrarna är Olof Larsson och Marit Larsdotter.
Båda Per Olsson är närapå jämngamla och kommer att bli soldater på samma rotenrummer vid olika tillfällen.
Jag tror att det som står i dödsnotisen för Per d.ä har förväxlats med Per d.y.
Jag förklarar här lite snabbt hur det ligger till,
enligt generalmönsterrullorna för Västmanlands regemente, Majorens kompani, år 1712, 1714-1715 och 1721.
Per Olsson d.y blir soldat år 1710 för Lersätersroten nr.119 med soldatnamnet Elg. Han ankommer till regementet som är i Skåne den 10 okt 1710. Vid generalmönstringen 1714-1715 står det skrivet att han är fången i Danmark, och roten har istället inställt Pehr Olofsson (Per d.ä) den 14 maj 1714.
När Per d.y kommer hem från fångenskapen (i Danska Norge) år 1719, är nummret upptaget av Per d.ä, varav Per d.y blir transporterad år 1720 till nr.122 på Fröbbestaroten. Senare flyttar han till Västra Skedvi, där han även avlider. Hans dödsnotis bekräftar att han skall ha blivit soldat år 1710, och att han suttit i fångenskap i Danska Norge.
Den historiekunnige prästen i Odensvi som skrev dödsnotisen med alla de viktiga händelserna och årtalen, har förväxlat de båda.
Hör av dig om du vill veta mer, eller om du vill ta del av källorna.
Mvh
Cristoffer Stenberg
(Meddelandet ändrat av C_Stenberg 2012-04-13 16:58)