ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljusnarsberg F:2 1746-1774 Mord  (läst 1749 gånger)

2006-04-29, 12:00
läst 1749 gånger

Utloggad Kicki Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 09:20
    • Visa profil
Kan någon genom att hjälpa mig läsa GID 379.46.61800 (längst ner på höger sida-17500914)  och GID 379.36.8600 (Hfl AI:4 s.104) bringa klarhet i ett mord i Lilla Kumlan, Ljusnarsberg på mitten av 1700-talet. Jag undrar över Hindric Erssons inblandning? Vet någon mer än vad som framgår av anteckningarna i kyrkoböckerna blir jag glad för information.
MVH
Kicki

2006-04-30, 11:42
Svar #1

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Mina försök:
 
Dödboken med de båda avlidna som:
...blefvo åhr 1747 d.4 aprilis klockan 10 om morgonen af Henric Ersson i Lillkumlan mördade, wid hans gård begrafne och d.10 Julii 1750 opfundne (?)  
 
HFL ant i marginalen på Henric:  
dömd för dråp at halshuggas och steglas, men död på Slåttet i Örebro  
 
// Ingvar

2006-04-30, 19:05
Svar #2

Utloggad Kicki Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 09:20
    • Visa profil
Tack Ingvar för din hjälp. Detta var ju spännande och leder till mer fråga om hjälp. Henric Ersson var gift vid tillfället med Anna Ersdotter från Ställdalen (AI:4 s.104) med en dotter Karin. Anna gifter 1752 om sig med Anders Jansson från Viken. Och då undrar jag om hon kunde göra detta om Henric inte var död? Jag försökte hitta dödbok för Örebro från tiden men det fanns ingen. Var kan jag hitta protokoll över händelsen och dom och Henrics dödsnotis? Jag har ingen möjlighet att åka till Landsarkiv för att söka själv. Vet någon vart jag vänder mig för att få veta mer.
Det var inte meningen att sända två anrop. Jag fick för mig att den första inte sändes. Ursäktar olägenheten med två anrop om samma händelse.
Kicki

2006-05-01, 02:41
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
När det handlar om mord, kan du säkert få närmare information i häradsrättens dombok. I detta fall Örebro län, Lindes domsaga, Lindes och Ramsbergs tinglag och Nya Kopparbergs häradsrätt.  
 
Genom att studera Svea Hovrätts Lappkatalog för Örebro län, kan du se vilka datum och volymnummer som gäller för ditt mål. Mordet sker i april 1747. Målet kan då ha behandlats vid sommartinget den 15-17.6. Dessa protokoll ingår i volym nr 142. Alla domböcker i ö saknas detta år. Om du vill beställa dessa mikrokort, och ev. lappkatalogens mikrokort, ska du titta i SVAR:s pärm Domstolsarkiv under fliken Svea Hovrätt på biblioteket. Ofta är det också så att mord behandlades vid flera tillfällen och protokoll om detta kan alltså finnas längre fram i tiden. Vanligt är också att målet upptogs som ett särskilt mål vid ett s k urtima (extra) ting. Och rör det mord, där dödstraff har utdömts, måste målet underställas lagmansrätten. Du hittar också register till lagmansrätten i SVAR:s katalog.
 
Vad som sedan hände här i Örebro, borde du också kunna få upplysningar om. Jag tänker på slottets fängelsejournaler. Frågan är var de förvaras? Troligen finns de på landsarkivet i Uppsala. Men hör också med Stadsarkivet, vad som kan finnas om en dödsdömd person som avled på slottet. Kanske kan de ge dig ytterligare infallsvinklar?  
 
Lycka till!
 
Hälsar
Leif
 
Tillägg: Jag ser att du är stationerad i Moskva. Vet inte hur det funkar med beställningar av mikrokort till utlandet. Men det kan väl inte vara några problem. Jag ger dig beställningsnumret till vol 142 (år 1747) här: D01095. Det är 14 kort i volymen. Så hör med SVAR i Ramsele huruvida du kan låna eller köpa volymer. Be samtidigt om kopia av fliken Svea Hovrätt (den grundläggande informationen, beställningsinfo för lappkatalog och lagmansrätten, 1 A4) och mikrokortsinfo för Örebro län (1747 och efterföljande år, 1 A4). Då ser du vad som går att beställa. (Möjligen hittar du också den informationen på SVAR:s hemsida?).

2006-05-01, 10:13
Svar #4

Utloggad Kicki Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 09:20
    • Visa profil
Tackar och bockar Leif!
Det var precis den här informationen jag behövde. Jag har SVAR och ska genast söka information där hur jag kan gå vidare. Men en fråga: - Är det verkligen 1747 som gäller? Vad jag förstår så blev de funna 1750. Kanske var han misstänkt och dömd redan 1747. Borde jag söka vid senare domstolshandlingar också. Jag har aldrig behövt titta i dylika handlingar förut och känner mig lite osäker. Kan jag samordna allt härifrån kan jag kanske få mina svar och ev. handlingar att titta i vid besök i Sverige i juni. Vad rekommenderar ni mig?
Hälsningar Kicki

2006-05-01, 10:47
Svar #5

Janne Svensson

Jag tror inte det var lagmansrätten som målet gick vidare till om det var dödsstraff utdömt, snarare hovrätten, i det här fallet då Svea hovrätt. Lagmansrätten behandlade tvistemål.
 
Janne

2006-05-01, 19:42
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Kicki!
 
Med utgångspunkt från noteringen i dödboken, som den tolkas av Ingvar - jag har inte läst densamma, har inte tillgång till Genline - konstateras att mordet ägt rum den 10.4.1747 vid Lilla Kumlan av Henrik Ersson, begravda på plats av honom och återfunna först den 10.7.1750. Så uppfattar jag noteringen.  
 
Det bör innebära att målet upptogs vid sommartinget s.å. Den fruktansvärda händelsen har sannolikt upptäckts samma dag eller inom några dagar, så den har knappast blivit uppskjuten till ht. I alla fall inte första behandlingen. Domslut  kan ju sedan ha meddelats - av olika skäl - vid ett senare ting. Så ytterligare protokoll i ärendet kan, som jag skrev, förekomma åren därefter. Ja, egentligen ända tills änkans omgifte. D v s mellan 1748-1752. Tidsangivelsen för mordet är sedan så exakt att det tyder på ett erkännande.
 
Ja Janne, du har rätt. Mord remitterades i första hand till hovrätten (i detta fall, Svea Hovrätt). Men kunde också behandlas (som brottmål) av mellandomstolen lagmansrätten i samband med  anhängiggjorda (aktuella) tvistemål [Clemensson & Andersson: Hembygdsforska! Steg för steg, s 163. 1990], d v s - enligt min tolkning - om t ex skuldfrågan i målet inte från början är alldeles glasklar och den anklagade hävdar att någon annan utfört dådet, vilket utmynnar i en tvist mellan en eller flera parter.
 
Kicki! Du kan också kontakta Svea Hovrätt och fråga i fall de har register över dödsdomar remitterade från häradsrätten till dem aktuell tid. Det skulle i så fall spara tid (och pengar!).
 
Vänligen,
Leif

2006-05-01, 20:29
Svar #7

Janne Svensson

Svea hovrätts domböcker finns på Riksarkivet.
 
Janne

2006-05-02, 06:45
Svar #8

Utloggad Kicki Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 09:20
    • Visa profil
Tack Leif och Janne!
Jag försöker nog först med ditt råd Leif att fråga om det finns register på Svea Hovrätts akter. Antar att det är bäst att skriva till Riksarkivet som du Janne föreslår.
MVH
Kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna