ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köping 3  (läst 548 gånger)

2010-01-30, 16:33
läst 548 gånger

Utloggad Ove Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2012-06-11, 13:53
    • Visa profil
Min MFFFMMMF hette Anders Olsson och var född 13/12 1702 i Köpings landsförsamling. Han dog 27/1 1762. Hans dödsnotis har jag bara lyckats tyda delvis (dessutom är jag osäker om att det jag tror att jag har lyckats tyda är korrekt):
 
........Anders Olsson, född i Kastena 1702 den 13 december, fader Olof Olsson, modern Anna Andersdotter.........dog av Bröstfeber, begravd 7 februari, 59 år, 4 månader och 3 dagar. Jag skulle vilja ha hjälp med att få svar på:
a)Vad står det i de partier som ovan är streckade?
b)Är det som jag tolkat på egen hand korrekt?
c)Hur tolkar vi idag diagnosen Bröstfeber?
 
Källa: Död- och begravningsböcker 1750-1774 Köpings landsförsamlings kyrkoarkiv; SE/ULA/10691/F:1 (Bid: C0009638_00039)
 
Mycket tacksam om någon kan hjäpa mig med detta!
 
Mvh/Ove Eriksson
oveg.eriksson@telia.com

2010-01-31, 00:14
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15326
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:55
    • Visa profil
dannemannen Anders Olsson, född i Kastena
1702 d 13 December, fadren Olof Olsson, modren  
Anna Andersdr, trädde i äktenskap 1727
med sin efterlevfande maka Maria
Persdotter i Sönstad och under 34 års sam
manlefnad aflat 2ne sönder o en dotter som
ännu lefva, dog af Bröstfeber, Begrofs
d 7 Febru:, 59 år, 4 weckor, 3ne dagar.
 
MVH
Eva Dalin

2010-01-31, 09:59
Svar #2

Utloggad Ove Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2012-06-11, 13:53
    • Visa profil
Hej och tack så jättemycket en tredje gång, Eva! Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas, jag är inte bara överraskad utan också imponerad och tacksam över den hjälp som du och flera andra ställer upp med! Och snabba svar får man dessutom, fantastiskt! Min förhoppning är bara att alla ni som hjälper till inte tröttnar. Jag vill att ni ska veta att innan jag skickar iväg en fråga, har jag verkligen försökt att klura ut texten på egen hand.  
 
Mvh/Ove E

2010-01-31, 20:49
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15326
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:55
    • Visa profil
Hej Ove!
 
Jag tycker det är mycket intressant att försöka tolka texter av olika skäl.
Varje försök är en utmaning, jag lär mig  att läsa olika texter och  handstilar och får
dessutom tillfälle att se handlingar från socknar och områden i Sverige som jag  
inte har anledning att söka i vad min egen forskning angår.
Enda minus är att jag inte gör det jag egentligen hade tänkt göra när jag satte mig vid datorn...
 
MVH
Eva Dalin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna