ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad står det om Anna Hansdotter?  (läst 687 gånger)

2013-08-13, 21:04
läst 687 gånger

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
i dödsboken 1764 C:5 sid 132, nr 13 finns dödsrunan över Anna Hansdotter.
Jag kan inte uttyda vad som står efter ..äger till man bonden Anders Jansson i Därsta. Sedan har prästen skrivit in en inskjuten mening mellan två andra, jag har försökt uttyda vad som står men lyckas inte med det.
Litet längre fram i notisen kan jag utläsa att hon dött av ålderdoms bräcklghet. Nyfiken är jag också på vad det står för titel på den Norberg som hon flyttade till församlingen med när hon var 23 år. Det står litet tidigare i samma dödsruna.
Om någon annan lyckas klura ut vad som står är jag tacksam för hjälp!
 
Med vänlig hälsning
Pia

2013-08-14, 16:59
Svar #1

Utloggad Katharina Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 17:54
    • Visa profil
Hej Pia!
Jag tycker att meningen som är skriven mellan raderna lyder: i anförande till sin fattigdom har hon njutit fattigunderstöd.
Titeln på Norberg tyder jag bara delvis: Afs, (avskedade?) E?....befallningsmannen.
 
Katharina

2013-08-14, 17:48
Svar #2

Utloggad Katharina Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 17:54
    • Visa profil
Hej igen!
Har tittat lite i Kungsåra kyrkoarkiv  och hittat Anna och Norberg i hfl 1693-1737 på s 86 (1715-16).
Där förekommer de båda familjerna på sidan. Befallningsmannen Olof Norberg är inte avskedad!
Kan det vara Kronobefallningsman han är?
 
Hälsningar Katharina

2013-08-14, 19:58
Svar #3

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Hej Katharina!
 
Nu har jag tittat på texten igen och jo, du har nog rätt, det står nog Kronobefallningsman!
Du ska ha massor av tack för din uttydning av den text mellan raderna som jag gick bet på!
 
Nu måste jag titta vidare på vad som händer Norberg. Undrar just om det kan vara hennes bror, de
verkar ju inte vara gifta.  
När man rätat ut ett frågetecken hittar man ju alltid nya  
 
Tack än en gång!
Hälsar Pia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna