ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järnboås; Carin Olsdotter död 1769 Gid 2247.22.27000  (läst 399 gånger)

2007-06-18, 13:21
läst 399 gånger

Lisbet Grenelius

Är mycket tacksam om någon vill fylla ut följande  luckor i denna dödsnotis gällande
Jan Anderssons änka Carin Olsdotter på Bengtsbacka.Nata 1690 på Grythyttehed
.... föräldrars..........hvar hon.........
bli förut döda.1719 nupta ..gruffogden Jan Andersson wid Bengtsbacka,... .. ...35åhr
...................3 Vita Communis ........
förhören d...nattvarden..4e morbus ålderdoms  
bräcklighet.......
Mvh Lisbet

2007-06-21, 23:50
Svar #1

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Lisbet
Här kommer mitt förslag till tolkning av delar av texten:
 
sina föräldrars namn har hon sielf icke wetat emedan de i hennes späda barndom bägge blifwit döda.
Renata Literata, i sin ungdom tjent tills hon 1719 /  / gruffogden Jan Andersson wid Bengtsbacka. /  / 35 år, wälsignad med 8 barn, 3 söner och 5 döttrar af hwilka 2 söner och 3 döttrar öfwerlefwa. Blef änka 1754 och sedan lefwat ensörjande.  
Vita communis besökt guds hus och förhören, begådt d. h. nattwarden
/   /sedan bespisa sig med d. h. nattwarden d 2 apr.
 
Mvh Lennart

2007-06-22, 17:36
Svar #2

Lisbet Grenelius

Tack Lennart för ditt mycket goda förslag till att tolka texten.Bokstaven b har varit svårläst för mig.Så lätt att tyda när man får hjälp!(Obiit läser jag som dog d 2 Apr.)Hur finna föräldrar till denna Karin? Har du kunskap om Grythyttan?I A:1 1698-1721 s20 finns Olof Svensson (miles obit 701)med H Karin och döttrar Margeta och Karin.Hade hopp om detta var rätt familj.Men ? Tack än en gång!
Mvh Lisbet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna