ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson+Rosengren  (läst 938 gånger)

2000-01-09, 17:56
läst 938 gånger

Anne Ahola

Hej
Finns det någon som kan ge mig upplysningar om Gustaf Alfred Anderssons föräldrar. De hette Petter Andersson och Charlotte Rosengren (om jag har lyckats tyda namnen rätt). Gustaf Alfred föddes i Karlskrona Amiralitetsförsamling 1840-08-17. Charlotte ska ha varit ca 34 år då hon födde Gustaf. Hör gärna av er om ni vet något om någon av dessa tre. Tack på förhand!
 
Anne

2000-03-07, 20:23
Svar #1

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Hej Jag har just kommit på en Maria Carolina Rosengren född 1817 i Kalmar slottsförsamling. Hon är dotter till Carl R född 1773, möllare och borgare i Kalmar. Kan det vara någon släktskap

2000-03-10, 14:37
Svar #2

Anne Ahola

Hej! Det låter inte helt omöjligt med släktskap där! Jag ska ta en närmare titt på det när jag åker till Riksarkivet nästa gång.

2001-02-22, 16:28
Svar #3

Utloggad Gudrun Lönnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-11-24, 21:36
    • Visa profil
Hej!
Fick ögonen på din efterlysning av Charlotta Rosengren f. ca 1806. Här är ett mycket senkommet svar.
Namnet låter bekant.
Charlotta är nog syster till min Johan Adolf Larsson Rosengren från Augerum Lösen.
   Föräldrar: Trädgårdsmästaren i Augerum Lars Rosengren död 30 apr 1809 av slag 45 år gammal, och hust Elin Petersdotter död 21 dec 1807 när Charlotta var nyfödd. De hade då 8 barn. Några av dem.  
 
Sophia f. ca 1792 var äldst. Födelseort okänd.
 
Johan Adolf f. 26 maj 1803 blev senare båtsman Ekenberg i Ekaryd Söderåkra.  
 
Gustaf finns med på bouppteckningen efter modern. Födelsedatum saknas.  
 
Charlotta f. 2 okt 1807. Hon återfinns på husförhör ca 1812 under generallöjtnant J.L. Carlstrand i Augerum. Hon finns bland tjänstefolket.  
Enl utflyttningslängeden från Lyckeby nr 9 1825 flyttar hon till Karlskrona.
 
Syskonen kom nog på olika håll. Man stöter på dem som ut- och inflyttade gång på gång.  
 
Ev bror är Olof Rosengren  gift i Lyckeby, men han och frun kommer nog från annat håll.
 
Jag försökte komma vidare med familjen, men återgick till Smålandssidan med min forskning.
 
Är det någon som vet mer om familjens ursprung, så vill jag gärna veta.  
    Hälsningar Gudrun

2006-01-31, 16:12
Svar #4

Utloggad Marita Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2021-01-15, 11:52
    • Visa profil
Hejsan. Jag letar efter Manne, Birgit och Sigge Rosengren. De ska vara födda ca: 1944-46 och har gått på en särskola i Upplands väsby. Är det någon som vet nåt om dem. Jag skulle villja ha tag på dem, det har säkert en historia att berätta om sin skoltid. Vore tacksam för svar.
Med vänliga hälsningar Marita Jansson.
Jag kan ingen finska och dålig på engelska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna