ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindesbergs lfs, AIa:50  (läst 667 gånger)

2005-12-08, 14:10
läst 667 gånger

Liz Bjelke

Hejsan!  
 
I Sveriges befolkning 1890 har jag funnit min  
mmff, Anders Gustaf Gustafsson, född 1855, Lindesberg.  
I samma bostad bor Johanna Elisabet Anderson f. Andersdotter, född 1836. Hon benämns:  
 
Moder  
Änka, ensam i familjen  
 
Dessutom bor Anna Lovisa, född 1877. Hon benämns:  
 
Syster  
Flicka, ensam i familjen  
 
Tittar jag på någon av de övriga familjemedlemmarna står det t ex:  
 
Johanna Pettersson  
 
h  
Gift kvinna, mor i familjen  
 
H:et står väl för hustru, liksom s:et skrivs för son samt d:et för dotter.  
 
Hur skall jag veta om Johanna Elisabet är mor till Anders eller till hans hustru Johanna? Och vem är Anna Lovisa syster till?
 
Mvh
Liz Bjelke

2005-12-08, 15:34
Svar #1

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Liz! Den frågan går inte att besvara utifrån dessa uppgifter utan du måste söka i kyrkböckerna för att hitta rätt mor och syster.
Mvh Birgitta

2005-12-08, 16:04
Svar #2

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Liz, Johanna Andersdotter borde vara Anders Gustafs mor. Enl födelseboken föddes Anders Gustaf den 25 maj 1855. Son till torp. Gustaf Andersson ohh Johanna Andersdotter.
I Lindesbergs lfs AIA:50 s 28 står Anna Lovisa som dotter till Enka Johanna Elisabeth Andersdotter.
Hon är alltså syster till Anders Gustaf.  
Mvh Birgitta

2005-12-08, 21:58
Svar #3

Liz Bjelke

Hej Birgitta!
Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig.  
 
Mvh
Liz Bjelke

2005-12-09, 16:35
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Alla uppgifter i såväl Hfl som i folkräkningarna utgår från huvudmannen i familjen, i det här fallet Anders Gustaf.
Hade Anna Lovisa varit syster till hustru Johanna hade det alltså stått svägerska eller hustruns syster.
 
I vissa fall utgår man från någon annan än en man, t ex om han blivit fråntagen sitt medborgerliga förtroende (vilket man kunde bli som extra straff efter att man avtjänat ett fängelsestraff). Då var man i lagens ögon inte myndig - och då kunde ex vis gamla mamma, änka och därmed myndig, bli huvudman ( i Hfl står då Änkan Lisa Eriksdotter, son Johan Olsson, sonhustru Marit Andersdotter).
Vem som är huvudman framgår genom att denna person alltid räknas upp först - och alla släktskap utgår alltså från denne.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna