ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 2380.69.9200 Västmanland Västerås, C10 Födde, 1816-1831,0/18 Bild 22 av 246  (läst 1600 gånger)

2006-07-10, 17:25
läst 1600 gånger

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hejsan Jag har problem att tyda denna text.
Skulle vara tacksam att få hjälp med vad det står för namn under modern för Johan Adolf Öster och vad det står i rutan för dopvittnena.
 
vänligen
Lennart Lindkvist

2006-07-12, 12:24
Svar #1

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Ett tillägg är att han har Nummer 35 alltså längst ner och det står Johan Adolf.
 
Vänligen
Lennart Lindkvist

2006-07-12, 19:30
Svar #2

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com

2006-07-12, 19:48
Svar #3

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com

2006-07-12, 21:04
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Modern heter väl Maria Jonsdotter, Står det möjligen Per Andersson eller är det Anders på första faddern med hustru ... Persdotter i Bälby (egen socken). Andra mannen ser jag inte, men kvinnan heter kanske Lyström? och jungfru A. ..
 
Kanske någon hjälp innan någon annan med bättre läsförmåga ser detta.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2006-07-12, 21:44
Svar #5

Kicki Wahlström

Hej!
 
Tror att modern heter Maria Persdotter, vad som står under hennes namn kan jag inte läsa men ser ut att börja med hos H----. Det är troligtvis ett bynamn eller en person där hon jobbar som piga.
 
Faddrarna är: ----- Per Andersson och dess hu Stina Persdotter i Bälby ---- , Hu --- A Lydström och Jungfr. St. C--- Lydström
 
Det som står efter Bälby ser jag inte riktigt men enligt Rosenbergs geografiska lexikon finns ingen egen socken vid namn Bälby.
 
Vid en sökning på Bälby som ort får jag upp två socknar som har byar vid namn Bälby och det är Dingtuna i Västmanland och Håbo-Tibble i Uppsala län.  
Kan det stå Håbo socken efter tro???
 
MVH  Kicki

2006-07-12, 23:16
Svar #6

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Ni är snälla ni  
Jag har fått tips om det stod Piga. Maia Jonsdotter hos Hedda eller Hedvig och nåt efternamn.
Och vid faddrarna har jag fått tips om att det står Husar Per Andersson och dess hustru Stina Persdotter och att det kan stå Catrina Lydström.
Kan detta stämma?
 
Jag tackar er båda Kicki och Patrick.  
 
 
Kicki jag har en fråga till dig. Jag var in på din sida och såg att du verkar forska på allt som går att forska på  Fin sida du har föressten, väldigt intressant.
Jag är nybörjare och jag har förstått att det jag har råkat ut för det som kallas för anförlust där fadern är okänd och barnet är oäkta. Min fråga till dig är följande. Finns det på något sätt en möjlighet att få reda på vem fadern var?  
 
Tack ännu en gång båda två.
 
Vänligen
Lennart

2006-07-13, 01:40
Svar #7

Kicki Wahlström

Hej Lennart!
 
Du kan ibland få reda på okända fäder. Förr skulle de ju böta så de kan stå i kyrkoräkenskaperna om modern bötat, finns det då en karl med samma förnamn som barnet har efternamn så kan man anta att det är han. Även ett oäkta barn brukar ofta få faderns erfternamn.
Man kan även titta i domböckerna där det ofta står, det blir dock svårare ju längre fram till våra dagar man kommer. Från mitten av 1800-talet ska man nästan ha tur att modern stämt fadern om man ska hitta dem.
 
Och vad det gäller Marias efternamn så kan du jämföra bokstäverna i orden till faddrarna och se att hennes första bokstäver i efternamnet mer liknar namnet Per än Jungfru. Alltså jag tippar på Persdotter.
 
Och tack för titten på min sida, ja jag forskar på allt möjligt, då enbart åt släkten. Släktforskning är min största hobby och när man väl börjat så är det svårt att sluta.
 
MVH Kicki

2006-07-13, 08:17
Svar #8

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Kicki.
Tack för ditt snabba svar.
Jag har en liten fråga till. Vart kan jag hitta kyrkoräkenskaperna. Jag har ett abonemang på Genline, men jag misstänker att jag inte kan komma särskilt långt med att hitta kyrkoräkenskaperna där. Skall jag kontakta nåt landsarkiv?
Jag har hört att man kan abbonera på SVAR också är det samma som genline eller har det andra saker där?
 
Johan Adolf hette Öster i efternamn vilka namn skulle pappan kunna tänkas ha? Kan han även kunnat tänkas heta Öster i efternamn? När det gäller Bälby socken kan jag tänka mig att det är från Dingtuna. Jag själv bor i västerås och av allt att döma när det gäller mina anor så är alla jag hittat hitills från västmanland. De verkar inte vilja flytta så långt  
 
Jag håller med när det gäller forskningen. Jag har upptäckt att det är väldigt spännande och man får en inblick i hur det har kunnat levat och bo i svunna tider. Ungefär som att glänta på en dörr till historien  
 
Tack för all hjälp och ha en bra dag.
 
Vänligen
Lennart Lindkvist

2006-07-13, 09:28
Svar #9

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:00
    • Visa profil
Hej Lennart!
Anförlust betyder att far och mor har samma antal generationer till en gemensam ana d.v.s att samma person dyker upp på två ställen skulle man kunna säga.  
Mvh Maria Larsson

2006-07-13, 19:34
Svar #10

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Maria. Jaha så det är det som kallas för Anförlust. Jag får tacka för den informationen och önska dig en trevlig kväll.
 
Vänligen
Lennart

2006-07-13, 23:03
Svar #11

Kicki Wahlström

Hej Lennart!
 
Kyrkoräkenskaper kan finnas på genlline men annars kan man beställa mickrokort från Svar i Ramsele.
 
Vad det gäller fadern äe det lite svårt att säga vad han kan heta. Det beror ju lite på när hn tog Öster, som vuxen eller.
 
MVH  Kicki

2006-07-14, 02:44
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
... hos Hedberg? Senior (där pigan jobbar)
 
... Täby socken (kanske?)
 
God natt!
 
//Leif

2006-07-14, 20:37
Svar #13

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hallå Leif ja det kan banne mig stå hedberg.  kanske ett steg närmare sanningen. jag tackar så mycket.
 
vänligen
Lennart

2006-07-15, 13:02
Svar #14

Anna-Lisa Göransson

Lennart Lindkvist!
Förlåt om jag är som käringen mot strömmen, men jag får det till att det skall vara Lejdström och kanske men bara kanske, Säby socken.
Anna-Lisa

2006-07-15, 13:16
Svar #15

Anna-Lisa Göransson

Lennart Lindkvist!
Har gjort en koll på Disgens databas och Lejdström är ett vanligt förekommande namn i Västmanland och Dalarna bl.a, men Lydström däremot finns bara nämnt i Malmöhus Län.
Anna-lisa

2006-07-15, 13:40
Svar #16

Anna-Lisa

Lennart L.
23 jan. 2004 har ett inslag om Bälby. Tydligen Dingtuna sn.  
Anna-Lisa

2006-07-15, 18:46
Svar #17

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Anna-Lisa.  Jag får även tacka dig för din hjälp och tid som du ger mig. Ja det kan även stå Lejdström och är det som du säger att det är vanligare med Lejdström här i västmanland så kan det mycket väl stämma. Jag förstog bara inte bara vad du menade i ditt sista inlägg angående 23 jan 2004 har ett inslag om Bälby. Tydligen Dingtuna sn?
 
Tack för all er hjälp och tid ni lägger ner på en nybörjare som mig.  
 
Varma hälsningar
Lennart

2006-07-15, 21:26
Svar #18

Anna-Lisa Göransson

Lennart!
Bälby har tydligen varit på tapeten förut i det här programmet och då bl a under det datum jag uppgav och tydligen finns det ett Bälby i Dingtuna.
Anna-Lisa

2006-07-18, 17:01
Svar #19

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej igen Anna-Lisa
Jag får tacka för din information. Jag skall kika upp det närmare.
 
Ha en riktigt trevlig dag
 
Vänligen
Lennart Linkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna