ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AD Västerlövsta C:1, bild 113, sid 108  (läst 519 gånger)

2010-10-13, 20:06
läst 519 gånger

Utloggad Sara Bidö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-10-14, 22:39
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle behöva ha läshjälp med en dödsnotis för Bengt Olofsson, 18 maj, näst längst ner på sidan.
 
Jag vill få det till att han har varit ryttare i flera omgångar, och kanske varit i Polen (?)
 
Tacksam för all möjlig hjälp!
 
Mvh,
Sara

2010-10-14, 16:23
Svar #1

Bertil Johansson

Hej Sara,
Har gjort ett försök men inte kunnat tyda allt:
Bengt Olofsson i Röcklinge född uti (Snäsholmen?) 1632 fad. Olof Hansson mod. hust. Anna Bengtsdott. Bapt.. wid föräldrarne till dess ha på 19 åhret reste ... för ryttare till Påland, der han war stadigt 4 åhr, då han reste hem ... upmontera si igen och efter ... continuerende blef han åter comenderat till Påland igen der han stadig war til dess freden slöts. På det 26 åhret gifte han sig och hust. Kahrin Olsdotter i (Röcklinge?) ... ...äfw. aflade 5 söner och 3 döttrar af blef 1 dotter för modern död. Ifrån det han gifte ... ... han ... till åhr 1674 då han åter blef ryttare och reste i skånska kriget och war ... ... ... ... till 1684 uti 8 åhr warit äntligen uti månge åhr beswäratt af täppt bröst men aldramäst deta ... ... ... ... afsomnad då han 76 åhr och 9 månader lefwat.
 
MVH
Bertil Johansson

2010-10-14, 22:39
Svar #2

Utloggad Sara Bidö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-10-14, 22:39
    • Visa profil
Hej Bertil.
 
Tack så jättemycket för din läshjälp! Nu fick jag lite mer förståelse.
 
Mvh
Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna