ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arboga rådhusrätt, Gemensamma protokoll 1624  (läst 560 gånger)

2011-12-17, 21:53
läst 560 gånger

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skulle behöva hjälp med att tyda nedanstående stycke från Arboga rådhusrätts protokoll 3/5 1624. I synnerhet är jag intresserad av att förstå relationen mellan Mäster Hieronymus och Doktor Dionysius.
 

 
Jag är tacksam för all hjälp!
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Lundell

2011-12-18, 18:53
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Swäre =svärfar.
Ungefär så här tror jag att man skall tolka innebörden.
Kom gärna med synpunkter.
 
Hieronimius anför alltså klander på den gård i Arboga som hans svärfar, Dionisius, har. Den ägs dock av herr Esaias i Öija. Klandret avvisas eftersom Esaias i Öija nu skall timra, bygga där och han tillåtes timra. Men med tiden kan det hända att det görs på samma sätt med Hieronimius hustrus syster Lisbethas (alltså doktor Dionisius dotter) hus. Då kan herr Esaias tänka sig att taga sina hus och sätta dem vart han vill.

2011-12-18, 19:51
Svar #2

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Bengt-Göran,
 
Ett stort tack för hjälpen!
 
Hälsningar
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna